"Schyvens maakte De Roma tot wat hij is"

Op 13 augustus 2015

Paul Schyvens, bezieler en drijvende kracht achter De Roma, werd woensdag gehuldigd als winnaar van de 18de Humanitasprijs. Een award die de provincie Antwerpen tweejaarlijks uitreikt aan bruggenbouwers met een maatschappelijk engagement en een uitgesproken mening..

Provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) bracht woensdagochtend een werkbezoek aan De Roma. Hij was niet alleen geïnteresseerd in de vorderingen van de renovatie, maar reikte ook een prijs uit aan bezieler Paul Schyvens.

Schyvens haalde het van vier andere genomineerden: Reinhilde Decleir (Tutti Fratelli), Guy Cassiers (Toneelhuis), bisschop Johan Bonny en filosoof Ludo Abicht.

Volgens provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) was er niet veel discussie over de keuze voor Schyvens. "Nu de Roma van verschillende overheden erkenning krijgt, was het tijd om de bezieler van het eerste uur te bekronen voor zijn inzet. Dankzij Paul Schyvens is De Roma uitgegroeid tot een referentiepunt, met meer dan 300 vrijwilligers en een unieke buurtwerking."

Verbondenheid

Ook in het juryverslag wordt Schyvens uitgebreid bewierookt.

"De laureaat wist verschillende maatschappelijke groepen blijvend te engageren, en laat door de realisatie van de Roma iets duurzaams na aan de gemeenschap. Schyvens wist verschillende generaties en gemeenschappen te vinden. Enerzijds door in te spelen op nostalgie en gemeenschapsvorming, anderzijds met een sterk cultureel programma."

Schyvens zelf is verheugd met de bekroning, maar schenkt de bijhorende geldprijs (ter waarde van 7500 euro) wel integraal weg aan De Roma. "Aangezien ik bij iedereen ga bedelen om geld, zou het straf zijn moest ik hem bijhouden", lacht hij. "Mijn grootste geschenk is dat ik jarenlang in deze sector kon werken."

Dat een jury met vooral rechtse politici (waaronder Bart De Wever en Bart Somers) kiest voor de bezieler van De Roma, is enigszins opmerkelijk. De Borgerhoutse cultuurtempel wordt wel eens als een links huis beschouwd, maar gedeputeerde Luk Lemmens ziet dat anders.

"De Roma zorgt voor verbondenheid in de wijk en is door iedereen gekend", klinkt het. "Het huis speelt een belangrijke rol in de integratie van andere culturen, waar wij absoluut voorstander van zijn. Zowel op Vlaams als op provinciaal en stadsniveau werden ook de nodige middelen vrijgemaakt voor de restauratie van het gebouw."

Volgens Schyvens is De Roma geen links, maar een eigenzinnig huis. "Al siert deze beslissing het bestuur dat ze ook mensen steunen die af en toe uit de pas durven lopen."

Volledige renovatie

Sinds eind juni staat De Roma in de steigers voor een groot renovatieproject.

In amper drie maanden tijd wordt het cultuurhuis volledig opgeknapt. Een strakke deadline, waarvoor zowel de werkmannen als de sympathisanten zich enorm inzetten. "Soms lopen er tot 70 mensen rond op de werf", zegt Schyvens. "Tijdens de afbraakwerken waren daar een 25-tal vrijwilligers bij. Intussen is het meeste werk in handen van professionelen, al steken ook vakscholen een handje toe."

De vakmannen worden door de mensen van De Roma enorm in de watten gelegd. "Die mensen beginnen vaak al om 6u 's ochtends en werken door tijdens de weekends", zegt Schyvens. "In ruil zorgen we dat er iedere ochtend koffie, koffiekoeken en propere toiletten zijn. Op die manier blijft iedereen gemotiveerd."

Schyvens beseft dat de deadline op zijn minst ambitieus te noemen valt. "Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat men hier elders twee tot drie keer zo lang over zou doen."