'Tachtig kilometer per dag fietsen is best haalbaar'

Op 17 september 2015

Heel wat mensen vervangen hun wagen tegenwoordig door een fiets, zowel voor verplaatsingen binnen als buiten de stad. Uw krant sprak met een Vlaams en een provinciaal ambtenaar die verknocht zijn aan hun tweewieler.

Hans Buysse (48) woont in Waasmunster, maar werkt bij de Antwerpse Afdeling van het Vlaams Agentschap voor Binnenlands Bestuur. Zo vaak als hij kan, fietst hij vanuit zijn thuisgemeente naar het Anna Bijnsgebouw op het Kievitplein. Goed voor een enkele verplaatsing van een 40-tal kilometer. 'Eerst en vooral omdat ik geniet van het fietsen, maar anderzijds is het ook een goede training voor de triatlons waar ik aan deelneem.'

Buysse's verplaatsingsgedrag is een beetje afhankelijk van het weer. Gemiddeld komt hij zo'n drie keer per week met de fiets naar het werk. 'Maar aangezien ik ook in mijn vrije tijd nog wel eens ga fietsen, leg ik per week zo'n 250 à 300 kilometer af.'

Buysse volgt in zijn tocht naar Antwerpen grotendeels het traject van de spoorlijn, al wordt hij jammer genoeg gedwongen om daar af en toe van af te wijken. 'Ook in Antwerpen-stad kies ik doorgaans voor de kortste weg rechtdoor. Zo kom ik de stad binnen via de Voetgangerstunnel en rijd ik over de Meir richting stationswijk.'

Buysse merkt dat er de laatste jaren heel wat verbeterd is op vlak van fietsinfrastructuur. 'Dat is niet enkel zo in Antwerpen, maar ook in het Waasland. De komst van Fietsostrades zorgt ervoor dat grote afstanden snel overbrugd kunnen worden.' Fietsen is voor Buysse niet enkel functioneel, maar ook een echte passie. Zo fietst hij geregeld over en weer naar de zee en trok hij de voorbije jaren meermaals met een collega op fietsvakantie.

FietsTelApp motiveert

Ook voor de Antwerpse Nadine Hendertink, die bij de Provincie Antwerpen werkt, is de fiets een nuttig transportmiddel. Toch zijn de afstanden bij haar een pak minder groot. Dagelijks fietst ze van haar woning aan de Nationalestraat naar het Provinciehuis aan de Singel. 'Ondanks de recente heraanleg is het in mijn straat nog altijd gevaarlijk voor fietsers', zegt Hendertink. 'De voorrang van rechts wordt er geregeld vergeten en de tramsporen zijn best hinderlijk. Maar eens ik mijn straat uit ben, voel ik me meestal wel veilig in 't stad.'

Sinds kort laat Nadine haar fietsgedrag registreren door de zogenaamde FietsTelApp. 'Veel meer dan vijf kilometer per rit leg ik niet vaak af', lacht ze. 'Deze ochtend reed ik een drietal kilometer, wat in de FietsTelApp goed was voor 90 punten. Ik kreeg punten omdat ik met de fiets naar het werk ging, en ontving nog wat extra bonuspunten omdat ik hem in het stadscentrum gebruik.'

Nadine vindt de app een goede stimulans om de fiets te nemen. 'Het leuke is dat je kunt zien hoeveel CO2 je hebt bespaard, hoeveel onkosten je zou hebben gehad als je met de wagen was gekomen en hoeveel calorieën je verbruikt. Die informatie zet je aan om sportief te zijn.'  Met haar collega's van de Provincie Antwerpen heeft Nadine zich verenigd in een gebruikersgroep. 'De actie begint stilaan te leven op het werk.'

Om de Week van de Mobiliteit te promoten,stond woensdagochtend een zogenaamde 'zuurstofbar' opgesteld aan de hoek van de Van Eycklei en de Rubenslei. Fietsers werden op de hoek van het Stadspark verrast met zuurstofrijke drankjes en fluorescerende hesjes. Daarnaast kregen passanten er meer uitleg over de Fietstelweek, en vooral over de bijhorende FietsTelApp. 'De Fietstelweek is het grootste fietsonderzoek dat ooit in Vlaanderen werd ondernomen', zegt Inge Caers van Fietsberaad Vlaanderen. 'Op meer dan 420 vaste en mobiele telpunten wordt er geteld door gemeenten, provincies en Vlaamse Overheid.' Individuele fietsers kunnen hun steentje bijdragen via de FietsTelApp. Die brengt zowel het aantal fietskilometers als de gevolgde routes in kaart. 'Fietsers nemen het via de app ook tegen mekaar op in een grote fietswedstrijd', zegt Caers. 'Zowel individuele fietsers als groepen kunnen daarmee dagelijks een prijs winnen.'

Volgens provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) zijn tellingen van groot belang voor het lokale mobiliteitsbeleid. 'Daarom stellen we in onze provincie momenteel een Fietsbarometer op, die alle informatie over de Antwerpse fietspaden op één plaats verzamelt. Een uniek project in Europa.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is