‘Week van de G-sportfan!’ geeft financiële injectie van 85.338 euro aan G-sport

Op 13 november 2015

Het G-sportfonds van de provincie Antwerpen wil taboes doorbreken en personen met een handicap alle kansen geven om duurzaam te sporten en te bewegen. Om dit kracht bij te zetten, organiseerde het G-sportfonds van 18 tot 25 oktober een brede sensibiliserings- en crowdfundingscampagne ten voordele van 10 G-projecten: de ‘Week van de G-sportfan!’. In totaal mocht het G-sportfonds dankzij de samenwerking met de 10 G-projecten tijdens de campagneweek 3.028 nieuwe G-sportfans verwelkomen. Daarnaast is er een financiële injectie van 85.338 euro voor de G-sportsector. Met de opbrengsten kunnen 10 G-projecten nu nieuwe sportmaterialen aankopen voor hun G-sporters.

Tijdens de ‘Week van de G-sportfan!’ zette het G-sportfonds de spot op 10 G-projecten en verhalen van mensen met een handicap. Deze 10 projecten gingen de straat op, organiseerden tal van activiteiten en probeerden zo veel mogelijk mensen te overtuigen om G-sportfan te worden én gelden te doneren voor de aankoop van nieuwe sportmaterialen voor hun G-sporters. “Het was een bijzondere intensieve campagne maar wel met de verhoopte resultaten tot gevolg”, vertelt Wouter Van Pelt van Katrinahof dat als één van de 10 G-projecten deelnam aan de campagne. “Dankzij een brede sensibiliserings- en mediacampagne van het G-sportfonds en de inzet van tal van collega’s van Katrinahof slaagden we erin om voldoende centen te verzamelen om nieuwe tandems en driewielers aan te kopen voor de leerlingen van onze school.”

De 10 G-projecten en het G-sportfonds wisten door middel van allerlei acties zo’n 85.338 euro te verzamelen: via een sms-actie, donaties, verkoop van drinkbussen en G-sportfansjaals, een fundraisingdiner voor het bedrijfsleven onder leiding van topchef Viki Geunes én een wandelevenement ten voordele van G-sport. Het G-sportfonds engageerde zich om voor elke euro dat een project wist te verzamelen aan giften om twee euro bij te leggen.

Volgende 10 projecten stonden centraal tijdens de ‘Week van de G-sportfan!’:

1. Sailability Vlaanderen (Mol)
  2. Vzw Marjan (Duffel)
  3. Katrinahof (Antwerpen)
  4. Avalympics vzw (Geel)
  5. Parcivalschool (Antwerpen)
  6. Hippisch Zorgcentrum Heikenhof (Meerhout)
  7. AC Lyra (Lier)
  8. Activiteitencentrum De Markgrave (Antwerpen)
  9. Wapper vzw (Antwerpen)
  10. To Walk Again (Tongerlo)

Gedeputeerde voor sport Bruno Peeters vertelt waarom G-sport zo belangrijk is: “Het G-sportfonds van de provincie Antwerpen werd in 2014 opgericht om financiële steun te verzamelen voor de meer dan 250 G-sportclubs in onze provincie. Samen met onze G-sportambassadeurs en G-sportfans willen we de taboes rond sport voor personen met een handicap doorbreken en zowel potentiële G-atleten als de sportfans in onze provincie in contact brengen met G-sport. Sport is een recht en daarom willen we ook personen met een handicap alle kansen geven om te sporten en te bewegen. Het succes van de ‘Week van de G-sportfan!’ betekent alvast een belangrijke boost voor G-sport in onze provincie.”

Topsportclubs verwelkomen 700 G-sporters

Tijdens de ‘Week van de G-sportfan!’ ging het G-sportfonds ook een samenwerking aan met 10 topsportclubs uit de provincie Antwerpen: de voetbalclubs KFCO Beerschot Wilrijk, Royal Antwerp FC, KVC Westerlo en KV Mechelen, basketbalclubs Port of Antwerp Giants, Kangoeroes Basket Willebroek en Gembo, volleybalclubs Topvolley Callant Antwerpen en BVMV Volley Noorderkempen en handbalclub DHW United Antwerpen. Tijdens de ‘Week van de G-sportfan’ speelden deze topsportclubs een thuiswedstrijd in het teken van G-sport en mochten zo’n 700 G-sporters de wedstrijden gratis bijwonen. Een aantal van hen mochten zelfs mee de line-up verzorgen en de aftrap geven.

Het G-sportfonds van de provincie Antwerpen kan rekenen op de steun van bedrijven die sociaalmaatschappelijk ondernemen hoog in het vaandel dragen. Pidpa, IOK en IOK Afvalbeheer, BASF, Soudal, Sportoase, Total, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, IDEWE, Prokorn, Ravago Logistics en Planon behoren tot deze sportieve en geëngageerde partners.