10op10-dag inspireert scholen over verkeersveiligheid

Op 11 oktober 2016

De 10op10-dag is voor basisscholen een jaarlijks evenement over verkeersveiligheid. Vandaag vond de 16e editie plaats van de dag waarop scholen elkaar inspireren en netwerken. Op het einde van de voormiddag reikte Provincie Antwerpen de 10op10-labels uit aan de deelnemende scholen. Ook verkeersouders, politieagenten, gemeenten en iedereen die bezig is met verkeers- en mobiliteitseducatie waren uitgenodigd. Dit jaar waren de bijna 200 deelnemers te gast in Cultuurhuis de Warande in Turnhout. 41 scholen die meedoen met het 10op10-project kregen vandaag een deellabel: 23 het eerste, 8 het tweede en 10 het derde en laatste deellabel.

Scholen, gemeenten, politieagenten en verkeersouders verzamelden vandaag in Cultuurhuis de Warande in Turnhout voor een verkeerseducatieve dag. Dit evenement is een onderdeel van het 10op10-project voor verkeersactieve scholen van het basisonderwijs. Gedeputeerde voor Mobiliteit, Luk Lemmens verduidelijkt: “Tijdens het afgelopen schooljaar noteerden bijna 250 scholen de verkeerseducatie met stip in hun agenda via het 10op10-project. Bijna 70.000 leerlingen werkten hierdoor intensief én in de praktijk aan een veilige verkeersdeelname. Vandaag beloont Provincie Antwerpen elke school voor haar inzet met een inspirerende dag en een educatief cadeau: een klaspop van onze mascotte Millo.” Klaspop Millo dompelt kleuters onder in het verkeer en initieert samen met de leerkracht verkeersactiviteiten.

Behaalde deellabels

Vandaag kregen 41 deelnemende scholen een 10op10-deellabel: 23 scholen ontvingen het eerste deellabel, 8 het tweede en 10 het derde en laatste deellabel. We tellen 62 scholen die op weg zijn naar een volgend deellabel en 144 scholen hebben het label eerder al behaald maar blijven deelnemen aan het 10op10-project omwille van de waardevolle ondersteuning. Het 10op10-team van Provincie Antwerpen ondersteunt met begeleiding op maat, gratis vorming, kant-en-klare lesfiches, subsidies, de vrolijke mascotte Millo, …

Een lijst met de status van alle deelnemende scholen vind je op de 10op10-website.

10op10 voor verkeer op school

Met het 10op10-project van de Provincie Antwerpen geven scholen van het basisonderwijs hun werkwijze rond verkeer een boost. Gedeputeerde voor Mobiliteit, Luk Lemmens licht toe: “Verkeersveiligheid voor kinderen gaat om goede infrastructuur, veel oefenen en het creëren van een lokaal draagvlak. 10op10 betrekt niet alleen de leerkrachten en leerlingen, maar ook de ouders, het gemeentebestuur en de lokale politiezones. Scholen groeien in 3 fasen naar het 10op10-label.

Het effect? 250 verkeersactieve scholen met een werking die bijna 70.000 kinderen voorbereidt op een veilige deelname aan het verkeer.”