1,5 miljoen views voor Kempenkuur

Op 10 augustus 2017, over deze onderwerpen: Toerisme
Bruno Peeters

Angela Merkel en Emmanuel Macron die in de Kempen ontsnappen aan de drukte. Of prins Charles die zijn dubbelganger op staatsbezoek stuurt en stiekem gaat fietsen in de Kempen... De Facebookcampagne ‘Iedereen verdient een Kempenkuur’ van Toerisme Provincie Antwerpen ging viraal en creëerde een grote interactie, met onder meer 1,5 miljoen views voor de twee video’s en 1500 nominaties voor een Kempenkuur. Een geslaagde imagocampagne voor de Kempen als ideale plek om te ontstressen.

Overvolle agenda’s, dringende deadlines of een veel te lange to-dolijst: soms ben je toe aan een ontspannende vakantie. Een korte vakantie in de Kempen -  lees: veel groen, toffe buitenattracties en fijne logeerplekken - geeft je weer energie.

Charles spreekt Kempens

Toerisme Provincie Antwerpen vulde haar imagocampagne voor de Kempen ditmaal voor het eerst volledig online in, met de Facebookpagina als spil. De campagne, uitgewerkt door communicatiebureau Prophets, liep van april tot en met juni en omvatte video’s, tips om te ontspannen, langere reportages i.s.m. Het Laatste Nieuws en een wedstrijd met Story.

Bruno Peeters legt uit: “Het komt erop aan om in te spelen op de sterktes van elk medium. Zo laten we in de video’s Angela Merkel, Emmanuel Macron en prins Charles vertellen hoe ze zich in de Kempen eindelijk kunnen ontspannen. De twee wereldleiders en de Britse royal doen dat met een verbazend vlot Kempens accent. Die mix van humor en couleur locale werkt duidelijk: de twee filmpjes gingen viraal en klokken voorlopig af op ruim 1,5 miljoen views.”

Kempen top of mind

Het succes van ‘Iedereen verdient een Kempenkuur’ gaat echter verder dan de indrukwekkende aantallen shares en likes. Ook de betrokkenheid en de interactie in de campagne bleken groot. De antistresstips werden druk gedeeld, de commentaren op de video’s klonken heel enthousiast en meer dan 1500 mensen nomineerden een vriend of familielid voor een Kempenkuur.

Gedeputeerde voor toerisme Bruno Peeters: “We hebben ongetwijfeld heel wat nieuwe Kempenfans bereikt. Vakantie dicht bij huis zit in de lift en met een campagne als ‘Iedereen verdient een Kempenkuur’ houden we de regio top of mind bij potentiële vakantiegangers. En dat betekent goed nieuws voor de toeristische ondernemers in de Kempen.”