20% meer fietsers op fietsostrade Antwerpen-Mechelen

Op 3 november 2015

De fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen zit in de lift. Op twee jaar tijd is het aantal fietsers op het traject met gemiddeld 20% gestegen, op sommige plaatsen zelfs meer dan 150%!

Voor de provincie Antwerpen is het een bewijs dat investeren in comfortabele en veilige fietsinfrastructuur loont. Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens is dan ook een tevreden man: "Tussen 2013 en 2015 wordt er meer en meer gefietst op de fietsotrade. Er is ook een duidelijke ochtend- en avondspits waar te nemen, wat er op wijst dat we echt over functioneel fietsverkeer kunnen spreken. De grootste stijgingen zien we op de trajecten waar voordien geen volwaardige infrastructuur voorhanden was. In de Klokkestraat in Duffel zien we bijvoorbeeld een stijging van 150%! Dat leert ons dat fietsers nieuwe fietsinfrastructuur snel weten te vinden en hier ook gebruik van zullen maken. Ook op het traject in Mechelen haalt de fietsostrade na enkele maanden al mooie resultaten, de investeringen worden duidelijk op prijs gesteld."

Met deze cijfers onder de arm kan de provincie Antwerpen gemeentebesturen ondersteunen bij het uitwerken van hun fietsbeleid. De provinciale fietsbarometer biedt een schat aan informatie over fietsinfrastructuur.

Gedeputeerde Lemmens: "Veel beslissingen over fietsbeleid worden gemaakt op basis van buikgevoel. Met de fietstellingen en de provinciale fietsbarometer bieden we gemeenten een onderbouwde grond om hun investeringen op te baseren. Dat zal het fietsen in onze provincie de komende jaren alleen maar ten goede komen."