Antwerpen krijgt zilvermuseum in 2016

Op 8 september 2014

Het Antwerps Provinciebestuur heeft de bouw van het nieuwe zilvermuseum toegewezen aan de architectenbureaus WIT en 8 Office. Zij hadden de beste visie op de ontwikkeling van de hele site achter de Suikerrui in Antwerpen.

Antwerpen De bouw van het zilvermuseum in Antwerpen komt in handen van architectenbureaus WIT uit Leuven en 8 Office uit Kontich. Zij kunnen sterke referenties voorleggen. WIT is de Belgische vennoot in het winnend ontwerp van de Scheldekaaien, terwijl 8 Office mee het Red Star Line Museum uitwerkte.

Het winnende ontwerp bewaart de historische gevel op de Suikerrui en maakt daarvan de uitnodigende toegangspoort van het museumcomplex. In een open en vrij toegankelijk gelijkvloers komt een café met een terras, een winkel en een showroom voor eigentijds juweeldesign. Daarachter komt een nieuwe museumlobby, die de Suikerrui en de Gildekamersstraat binnendoor verbindt en die de bezoekers de weg wijst naar de diverse attracties. Daarvoor moet wel een achterbouw worden afgebroken.

De expositieruimtes komen aan de kant van de Gildekamersstraat, waar de zalen van het voormalige Volkskundemuseum zullen worden vergroot door het schrappen van de trappenhal. Ook een depotruimte, ateliers, leeszaal en een auditorium krijgen een plek in het complex, waarvoor de provincie een budget van 4,4 miljoen euro had begroot.

Belangrijke troef

'Of dit nieuw museum in 2016 opent onder een provinciaal, stedelijk of Vlaams logo maakt weinig uit', gelooft eerste gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA), verantwoordelijk voor Cultuur. 'Wij willen belangrijke dossiers niet stilleggen tot de reorganisatie van de provincies rond is. Het nieuwe museum is te belangrijk als toeristische troefkaart en voor de ontwikkeling van de binnenstad.'

'Het zal niet alleen het verhaal van het zilver vertellen, maar ook van Antwerpen als centrum van edelsmeedkunst, juwelen en diamant. We doen dat op een symbolische plek, waar in de Gouden Eeuw al zilversmeden en diamantairs aan het werk waren. De naam Zilversmidstraat is daar een getuige van. Onze ambitie is om van de hele site iets groots te maken.'