Defilharmonie brengt cyclus van Peter Benoit uit op cd

Op 10 november 2014

De live uitvoering van 'De Schelde' van Peter Benoit, zoals vorig jaar gespeeld naar aanleiding van 150 jaar Schelde Vrij, is uit op cd. Het is de eerste cd in de Benoit-cyclus die defilharmonie zal uitbrengen.

De dubbel-cd werd vrijdag voorgesteld in het Antwerps stadhuis in aanwezigheid van burgemeester Bart De Wever (N-VA) en gedeputeerde van Cultuur Luk Lemmens (N-VA). Defilharmonie zet het oeuvre van de componist tussen 2015 en 2019 op het programma in samenwerking met de provincie Antwerpen, het Peter Benoitfonds, het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek en Promotie Vlaamse Componisten.

Benoit legde de grondslagen voor de Vlaamse klassieke muziek. De Schelde is een oratorium in drie delen dat dateert van de periode 1866- 1867. "Op 22 februari 1869 werd het voor het eerst opgevoerd in Antwerpen, in wat nu de Bourla is. Benoit dirigeerde het zelf. Antwerpen heeft de componist, die in Harelbeke werd geboren, toen definitief in de armen gesloten", zegt De Wever. Het concert in de Waagnatie van vorig jaar was de eerste opvoering van het werk in Antwerpen in zestien jaar.

Kathedraal

"We zijn fier op de dubbel-cd. Ze geeft het startschot voor een groot project", zegt intendant Hans Verbugt van deFilharmonie. Ze brengt de volledige 'Quadrilogie réligieuse', Requiem en de Nederlandstalige oratoria Lucifer en De oorlog. "Samen met De Schelde ontstaat zo een nooit eerder vertoonde cyclus, die integraal op cd verschijnt".

"Het project heeft heel wat voeten in de aarde gehad", zegt Lemmens.

"Ik ben blij dat de provincie Antwerpen een bijdrage heeft kunnen leveren. De appreciatie van de Antwerpenaar en de Vlaming voor het werk van Benoit is niet meer wat het geweest is. Gelukkig is er buiten Vlaanderen veel aandacht voor zijn werk."

In 2015 wordt Requiem opgevoerd in de Antwerpse kathedraal. Lemmens: "Volgend jaar is de provincie vijftig jaar bouwheer van de restauratie van de kathedraal. Op 18 juni is er een besloten concert en op 20 juni een voor het grote publiek." Bedrijven en organisaties kunnen de opvoering van Requiem ondersteunen, zegt deFilharmonie.