Hobokense Polder is Wandeling van het Jaar

Op 19 augustus 2016

De Hobokense Polderwandeling werd door 5.000 wandelaars verkozen tot Wandeling van het Jaar in de provincie Antwerpen. Initiatiefnemer Natuurpunt ontvangt 1.000 euro.

Tijdens de Hobokense Polderwandeling knipperen veel mensen verbaasd met hun ogen. In een Scheldebocht vlakbij de Antwerpse binnenstad treffen ze een heerlijke brok groen aan. Natuurpunt laat er de natuur zo veel mogelijk haar gang gaan, wat resulteert in een gevarieerd landschap. “Je vindt er niet alleen grasland, moeras en bossen, maar ook een vijfhonderdtal plantensoorten”, zegt woordvoerder Hendrik Moeremans van Natuurpunt. “Een vlonderpad helpt u de natte stroken te overbruggen, waar tal van kikkers en salamanders in het water zitten. De gallowayrunderen maken het plaatje compleet en bij de kijkwanden aan de plassen kun je zeldzame vogels spotten. Ook kinderen komen tijdens de wandeling aan hun trekken. Zij kunnen onder meer schepnet­jes, vergrootglazen en determinatietabellen meenemen.”

Dit voorjaar publiceerde Toerisme Provincie Antwerpen een shortlist met vijf aantrekkelijke wandelingen. De Hobokense Polderwandeling haalde het, voor wandelingen in Arendonk, Dessel, Hoogstraten en Laakdal. Als winnaar ontvangt Natuurpunt een geldprijs van 1.000 euro en Toerisme Provincie Antwerpen zet het winnende traject een jaar lang in de kijker.

Het is een primeur dat een traject in de stad Antwerpen deze wedstrijd wint”, zegt gedeputeerde van Toerisme Bruno Peeters (N-VA). “Ik ben ervan overtuigd dat deze Hobokense Polderwandeling zelfs heel wat rasechte Sinjoren zal verrassen. Het is fijn dat we via deze wedstrijd onbekende natuurparels aan heel Vlaanderen kunnen tonen.”