Kinderen ontdekken erfgoed met Kik en Eek

Op 2 december 2014

Met kinderboek beantwoordt gemeente vraag naar activiteiten voor jeugd.

Een jaar lang hebben Kim Decombes van de dienst erfgoed en Christel Wilms van de toeristische dienst aan het project gewerkt.

Het is ook helemaal hun eigen idee én werk. “We merkten de voorbije jaren dat zowel ouders als grootouders kwamen vragen naar activiteiten met kinderen”, begint Kim Decombes het verhaal.

Zo zijn we gestart met verschillende bedrijfsbezoeken waar streekproducten worden gemaakt. Daar kwamen heel veel positieve reacties op. Elk bezoek was volzet. Aan de hand van de twee figuurtjes, een kikker en een eekhoorn, willen we nu verschillende kinderactiviteiten gaan aanbieden. Het kinderboek met vier erfgoedwandelingen is daarvan het eerste resultaat.”

De kikker en de eekhoorn zijn overigens niet zomaar gekozen.

Er is veel water in de omgeving, waar heelwat kikkers leven en de gemeente is ook erg bosrijk waar er nog veel eekhoorns in voorkomen. De twee figuurtjes zijn dus wel belangrijke elementen in Brecht”, legt Christel Wilms uit. We merken intussen dat de figuurtjes ook beginnen te leven bij de kinderen in Brecht.We hadden ze al in promotiemateriaal gebruikt om ze wat bekend te maken en dat lukt.”

Voor de uitwerking van Kik en Het Brechtse erfgoed ontdekken met Kik de kikker en Eek de eekhoorn. Het kinderboek Op stap met Kik en Eek is het resultaat van de samenwerking van de diensten erfgoed en toerisme en mét steun van de provincie.

Eek deed de gemeente beroep op Vera Smeulders. Zij heeft ervaring met het illustreren van educuatieve kinderboeken en is tekenleerkracht aan het IKO Brecht.

Ze begreep meteen wat voor figuurtjes we wilden”, zegt Christel Wilms. “De uitgaven waarvoor ik tekeningen maak van Die Keure, Plantijn en Bodymap zijn altijd gericht naar kleuters”, benadrukt Vera Smeulders. “Ik heb er in dit kinderboek voor gezorgd dat de gebouwen en andere erfgoedmonumenten herkenbaar zijn. Het is een combinatie geworden van fantasie en werkelijkheid.

En dat het werkt, mocht cultuurschepen Kris Kenis (CD&V) zelf ondervinden. “Ik heb zelf een erfgoedwandeling gemaakt met mijn zoontje en kon zelf al snel de link leggen met de figuurtjes in het boek”, legt hij uit.

Het boek is er ook gekomen metsteun van de provincie. “We willen sterke producten brengen dankzij een sterke samenwerking en daar is dit boek een voorbeeld van. De vertaling van erfgoed naar de toeristische sector door middel van een kikker en een eekhoorn, maakt het heel herkenbaar. Zo kunnen we ook een kindvriendelijke groene regio promoten”, stelt gedeputeerde Bruno Peeters.

Sinds gisteren is het gloednieuwe kleurrijke kinderboek Op stap met Kik en Eek voor 7,5 euro te koop bij de diensten erfgoed en toerisme van de gemeente.