Laagteparcours voor sporters met een handicap in Peerdsbos

Op 7 oktober 2014

Het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos pakt uit met een laagteparcours voor mensen met een handicap. Het parcours kan worden afgelegd in een rolstoel of op de fiets en is helemaal in hout opgebouwd. Het Provinciaal Sportcentrum is een polyvalent sportcentrum waar G-sport een absolute prioriteit is.

"Een aantal leerlingen met een handicap kreeg de primeur om dit laagteparcours te ontdekken", verduidelijkt gedeputeerde voor Sport Bruno Peeters. "Het is de bedoeling dat ook scholen, jeugd- of andere verenigingen, particulieren en bedrijven gebruik komen maken van het laagteparcours. Het hele project kostte 30.000 euro. Bij de realisatie werden verschillende actoren uit de Gsportsector betrokken. Dit is een volgende stap in de richting van de realisatie van een G-kennisexpertisecentrum", vervolgt Peeters. "Onze provincie telt 6000 gepassioneerde G-sporters en 230 sportclubs met een specifieke werking gericht op sportende personen met een handicap."

Veilig

G-sportcoördinator Griet Schoutteten meldt nog dat het laagteparcours ook kan worden gebruikt door mensen zonder handicap. "In onze G-uitleendienst bieden we sportrolstoelen te huur aan. Ook jongeren laten we tijdens de schoolsportdagen het laagteparcours eens uittesten. Zo maken we hen al op jonge leeftijd bewust van hoe het is om met een handicap te sporten. Voor sporters die hun eigen rolstoel gebruiken, is het laagteparcours gratis", zegt Griet Schoutteten.

Het ontwerp en de bouw van het laagteparcours zijn het werk van Axel Vosters van de firma Mamm'out. Dankzij de E-vorm zijn er drie opstellingen. Daartussen zorgen hindernissen zoals een hangbrug, halfronde bulten en schuine hellingen voor de nodige uitdaging. Zowel de obstakels als de ondersteunende constructie zijn volledig opgetrokken uit eik en robinia. De antislipstroken en de leuningen maken het geheel zeer veilig.