Meer ruimte voor fietsers - Kapellen

Op 1 september 2014

Vandaag gaat in Kapellen het kruispunt Klein Heiken - Koraalstraat weer open voor alle verkeer. De provincie Antwerpen sloot het begin augustus af om het verkeersveiliger te maken. Die heraanleg kadert in de aanleg van de fietsostrade Antwerpen-Essen.

In Kapellen loopt de fietsostrade Antwerpen-Essen gedeeltelijk langs straten zoals de Lucien Bevernagestraat, het Klein Heiken en de nieuwe Koraalstraat. Het kruispunt van die twee laatsten heeft de provincie Antwerpen nu veiliger gemaakt voor de fietsers.

Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit: “De nieuwe opstelplaats op het Klein Heiken geeft de fietsers de ruimte om veilig te wachten tot ze naar de Koraalstraat kunnen oversteken. We verhoogden ook het kruispunt en creëerden een asverschuiving zodat het verkeer in het drukke Klein Heiken moet vertragen. Op zo’n verhoogd kruispunt mag je namelijk maar 30 km per uur rijden. De werken zijn, zoals gepland, op tijd klaar voor de start van het nieuwe schooljaar.

Provincie Antwerpen investeert

Het kruispunt is een onderdeel van de fietsostrade Antwerpen-Essen. Fietsostrades hebben een bovenlokaal karakter. De lokale fietspaden die de fietsostrade kruisen, zorgen voor de aansluitingen naar bedrijvencentra, scholen en dorpskernen. De fietsostrade Antwerpen-Essen loopt langs de spoorweg van de stad Antwerpen naar het station van Essen en is momenteel voor 78% befietsbaar.

Gemeente en provincie werken samen

De gemeente Kapellen is nauw betrokken bij het project van de provincie en stemde haar herstellingswerken af op de werken van de provincie. Het wegdek van het Klein Heiken was namelijk in een erg slechte staat. Tijdens de heraanleg van het kruispunt Klein Heiken – Koraalstraat kreeg de volledige straat een nieuwe toplaag asfalt.