Mooie opkomst voor ‘Modellenwerk’

Op 7 november 2014

De unieke maquettetentoonstelling ‘Modellenwerk’ klokte af op 4.000 bezoekers. De tentoonstelling toonde historische Antwerpse maquettes in het toekomstig museum voor Zilver, Edelsmeedkunst en Diamant in de Gildekamersstraat. “Met deze tentoonstelling zette het Architectuurarchief van de provincie Antwerpen zich opnieuw in de kijker en toonde het voormalig volkskundemuseum dat het nog heel wat potentieel heeft.”, reageert gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens.

Het Architectuurarchief bracht voor de tentoonstelling ‘Modellenwerk’ enkele prachtige Antwerpse maquettes samen uit de 19de en 20ste eeuw. Hiervoor werd de eigen collectie aangevuld met bruiklenen uit privéverzamelingen en andere archiefinstellingen. Onder meer de Boerentoren, de Hogere Zeevaartschool en de Arenbergschouwburg kwamen aan bod. Ook enkele gebouwen die nooit gebouwd werden of de strijd tegen de vernieuwing verloren kwamen aan bod. De tentoonstelling opende tijdens de Open Monumentendag op 14 september en sloot anderhalf maand later.

Met deze tentoonstelling bewijst het APA dat het een van de belangrijkste architectuurinstelling in Vlaanderen is. De vele bruiklenen zetten ook de goede relatie met de verschillende partners extra in de verf. De provincie is ook heel tevreden dat heel wat mensen de Gildekamersstraat kwamen (her)ontdekken.”, aldus Luk Lemmens.

Positieve reacties

Bij de 4.000 bezoekers vielen ook heel wat positieve reacties te noteren. In het gastenboek werd opgeroepen om van Modellenwerk ‘een vaste tentoonstelling te maken’ en het pand in de Gildekamersstraat ‘spoedig een nieuwe invulling te geven.’ Reacties waar de provincie vanzelfsprekend bijzonder fier op is. Aan de nieuwe invulling van het voormalig Volkskundemuseum wordt ondertussen volop gewerkt!