Nieuw Provinciehuis geselecteerd voor pilootproject Vlaams Bouwmeester

Op 22 juli 2014

De provincie Antwerpen is geselecteerd als een van vijf pilootprojecten voor ‘Kunst in Opdracht’. Dit project daagt openbare besturen uit om kunst te integreren in openbaar patrimonium en kunstenaars de kans te geven om aan het werk te gaan in overheidspatrimonium. De vraag naar de relatie tussen kunst, architectuur en context staan hierbij centraal. ‘Kunst in Opdracht’ is een project van de Minister van Cultuur, het team van de Vlaamse Bouwmeester, het steunpunt voor beeldende kunst en het agentschap Kunsten en Erfgoed.

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens is enthousiast over de selectie: “De afbraak van het oude provinciehuis was een unieke aanleiding om de kunstcollectie van de provincie Antwerpen nieuw leven in te blazen. Het ging dan in de eerste plaats om een verbeterde inventarisatie en actiever beleid omtrent bruiklenen. Nog dit jaar verwachten we ook de eerste volwaardig tentoonstelling met provinciale werken op locatie.”

“Het pilootproject ’Kunst in Opdracht’ betekent een unieke kans om onze collectiete laten heropleven in en rond het nieuwe provinciehuis. We krijgen steun van de Vlaamse Bouwmeester om samen met een beeldend kunstenaar te onderzoeken hoe we onze kunstcollectie kunnen integreren in het nieuwe provinciehuis en terzelfdertijd kunnen ontsluiten voor een breed publiek. Onder het motto ‘Meer dan object’ willen we onze bestaande collectie maximaal laten schitteren en ontsluiten door ze een duidelijke plaats geven in dit bouwproject. We zijn natuurlijk heel fier dat de Vlaamse Bouwmeester het potentieel van onze collectie en van het nieuwe provinciehuis weet te appreciëren.”

Het juryverslag looft de visie over collectievorming en -beheer door een overheid. Het ontwikkelen van een visie die de representatieve en publieke functies, de ontsluiting en de zichtbaarheid van de kunstcollectie in vraag durft stellen en herformuleren noemt de jury een interessante uitdaging voor een artistiek project. Ook de voorbeeldfunctie van het provinciebestuur in het debat rond de ontsluiting van publieke kunstcollecties schat de jury hoog in.

Andere genomineerden

In totaal werden 5 opdrachtgevers geselecteerd. Naast de provincie Antwerpen gaat het om de steden Genk, Aalst, Gent en de gemeente Herzele.