Nieuw diamantmuseum brengt vanaf 2017 'totaalervaring'

Op 21 september 2016

Tussen Schelde en kathedraal, een toeristische toplocatie, opent eind volgend jaar in Antwerpen Diva, een nieuw belevingscentrum rond diamant, edelsmeedkunst en juwelen. Op de plek van het voormalige Etnografisch en Volkskundemuseum moet een fris 'verhaal' herrijzen, met veel ruimte voor commercie, ook voor jonge ontwerpers.

Directeur Jeroen Martens, de oud-directeur van het Zilvermuseum, en gedeputeerde voor Cultuur van de provincie Antwerpen Luk Lemmens gaven gisteren de symbolisch eerste hamerslag van wat Diva zal worden, al zijn de renovatiewerken al volop aan de gang. Die worden kort - iets meer dan een jaar - maar intensief.

'Toen ik eind 2012 begon als gedeputeerde voor Cultuur, lagen er twee grote probleemdossiers op tafel', zegt Lemmens. 'Het provinciaal Diamantmuseum was al een halfjaar dicht, zonder zicht op een doorstart. En het Zilvermuseum in het Sterckshof zat op een dood spoor, nadat de renovatieplannen voor het kasteel waren afgesprongen. Sinds 2013 werken we aan een oplossing voor die twee musea, en die wordt nu concreet.'

Van in de mijn tot aan de vinger

De musea zullen niet samensmelten in een nieuw klassiek museum, want 'daar trek je geen mensen meer mee', zegt Lemmens. 'Diva moet een totaalervaring bieden, een verhaal brengen in een moderne scenografie, from mine to finger.' Het verhaal van de diamant van in de mijn tot aan de vinger dus - het is iets wat Antwerpen als diamantstad miste, zegt Lemmens. 'In het verleden hebben de provincie en de stad náást elkaar aan een diamantverhaal geschreven, nu doen we dat samen.'

De provincie kocht de gebouwen voor zes miljoen euro en maakte 5,75 miljoen euro vrij voor de ontwikkeling van Diva. De stad pompte 3 miljoen euro in het project. Vanaf 2018 wordt cultuur als provinciale bevoegdheid geschrapt, en neemt de stad Diva over.

Hoe Diva er precies uit zal zien? 'Dat is moeilijk te beschrijven, want “beleving” is een containerbegrip', zegt Jeroen Martens. 'Maar een mooi voorbeeld vond ik Inspirations, een belevingstocht door het oeuvre van Dries Van Noten in het ModeMuseum.' Ook bijzonder: 'We willen jonge juweelontwerpers van eigen bodem verkoopruimte bieden. En ons ateliergedeelte willen we openstellen voor masterclasses en voor opleidingen tot zilversmid of juweelontwerp - de gesprekken met scholen daarover zijn nog aan de gang.'

'Diva zal alleszins een grote impact hebben op het stadscentrum en zal de buurt rond de Suikerrui een boost geven.'