Nieuw zilver- en diamantmuseum krijgt mogelijk subsidie

Op 22 december 2015

De Vlaamse Gemeenschap organiseert volgend jaar een bootcamp voor museumdirecteuren en andere creatievelingen die subsidies willen krijgen voor hun project. Mogelijk kan de toekomstige directeur van het nieuwe provinciale zilver- en diamantmuseum naar zo een bootcamp.

Vlaams minister vanToerisme Ben Weyts (N-VA) heeft een lijst bekendgemaakt van projecten die binnenkort mogelijk op steun van Toerisme Vlaanderen kunnen rekenen. Voor Antwerpen haalde het toekomstigbelevingscentrum voor zilver en diamant een nominatie. "Deze nominatie is een eerste belangrijke stap", zegt gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens (N-VA). "De provincie en de stad Antwerpen hebben elkaar gevonden in de ambitie om Antwerpen een nieuwe attractie rond diamant en edelsmeedkunst te geven. Aan de Suikerrui, in het hart van Antwerpen, zullen nationale en internationale toeristen Antwerpen kunnen ontdekken als de belangrijkste diamantstad ter wereld. De erkenning van het project is een duwtje in de rug voor de Antwerpse juweliers en edelsmeden. In het nieuwe belevingscentrum wordt ruimte voorzien voor hedendaags vakmanschap en design in de provincie Antwerpen."

Nog niet zeker

Of er Vlaams geld voor het Antwerpsen provinciaal project is, is nog lang niet zeker. "De opname op de shortlist houdt nog geen engagement in tot het toekennen van een subsidie", klinkt het bij Toerisme Vlaanderen. "De indieners moeten eerst een volledig businessplan en een financieel plan uitwerken en voorleggen. Ze worden vervolgens uitgenodigd op een bootcamp om hun project verder vorm te geven." De directeur moet dus eerst die plannen voorleggen en dan slagen voor het bootcamp om de subsidie te krijgen. De opening van het belevingscentrum op de Suikerrui is voorzien voor begin 2018.