Nieuwe diamantmuseum Diva moet jong en niet te elitair worden

Op 14 oktober 2016

De eerste zaal van het Diamantmuseum Diva wordt ontworpen door de Antwerpse topdesigner Gert Voorjans. Hij geeft een voorsmaakje van zijn plannen.

De wereldvermaarde interieurontwerper GertVoorjans is een geboren Limburger, maar werkt al 25 jaar vanuit een negentiende-eeuwse atelierwoning aan de Leopoldplaats in Antwerpen. Het statige pand deed destijds dienst als slijpatelier voor diamanten. Meteen een opvallende link met zijn nieuwste project: de inrichting van een gelijkvloerse zaal (zeven op vijftien meter) in het toekomstige Diamantmuseum Diva.

Diamanten uil

Voor de meesterstukken van het Diva, met een diamanten uil als pronkstuk, bedacht Voorjans een kunstkamerachtige setting, met de Gouden Eeuw van Antwerpen als inspiratiebron. 'Het ontwerp wordt een ode aan Antwerpen als internationale draaischijf van de diamanthandel en -verwerking', zegt Voorjans. 'In tegenstelling tot het Sterckshof zullen op die locatie veel toevallige bezoekers belanden. Dat maakt dat het interieur tegelijk toegankelijk, jong en niet te elitair hoort te zijn.'

Canapés

Voorjans kiest heel bewust voor een combinatie van verschillende stijlen en sferen. Van de Europese renaissance over het Japonisme en de Chinoiserie tot de Turkomanie. 'Reizen vergrootte in de voorbije eeuwen het aanzien van de stedelingen', zegt Voorjans. 'Wie reisde, gaf aan dat hij werelds en intelligent was. De zestiende eeuw was in dat opzicht een boeiende verkenningsperiode. In deze museumkamer willen we bezoekers een totaalbeeld geven van die tijdgeest.'

Een museum als het Diva vereist volgens Voorjans rust en stilte. 'Daarom gaan we voor een huiselijke sfeer. We willen weg van kille vitrines en plaatsen banken en canapés. Het wordt een aangename leeromgeving, met technologische hoogstandjes.'

Doorgaans reist Voorjans voor zijn projecten de wijde wereld rond. Toch vond hij het een eer dat Antwerpen hem vroeg om de eerste museumzaal van Diva te ontwerpen. 'Het is altijd leuk om in eigen stad te werken', zegt hij. 'Een nieuw museum in het centrum zal veel bezoekers lokken.' De ontwerper kreeg van de stad carte blanche. Zo mag hij, samen met de curator en de directeur, mee beslissen over de stukken die in de ruimte worden gepresenteerd. Tegen eind 2017 moet de kunstkamer klaar zijn. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is