Nieuwe fietsbrug voor 5000 fietsers per dag

Op 24 augustus 2016

Einde volgend jaar gebruiken elke dag zo’n 5000 fietsers de nieuwe fietsbrug over de Singel in Berchem. In de middenberm verrijst nu al de eerste steunpilaar. De bouw van de fietsbrug is een samenwerking tussen de provincie Antwerpen, de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen en de NMBS. De brug vormt een belangrijke schakel in de succesvolle fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen.

De nieuwe fietsbrug start op het hoogste punt van de Posthofbrug, loopt over de stationsparking, gaat verder in de spoorwegberm, steekt de Singel over en sluit aan op het fietsparkeergebouw van het station Antwerpen-Berchem. “De totale brug meet 270 meter. Waar ze niet in de spoorwegberm loopt, steunt ze op 7 stevige pilaren. De laatste pilaar, die op de middenberm van de Singel, plaatsen we nu in de rustige zomerperiode. Daarvoor moeten we in beide richtingen tijdelijk 1 rijstrook van de Singel afsluiten” legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit provincie Antwerpen uit. “De komende maanden verbreden we de spoorwegberm, bouwen we de 6 steunpilaren op de stationsparking en leggen we de brug stelselmatig aan. Ook het fietspad op de Posthofbrug nemen we onder handen. Zonder vertragingen fietsen we einde 2017 de nieuwe brug in.

Mooi voorbeeld van samenwerking

De provincie Antwerpen investeerde de afgelopen jaren fors in de aanleg van de F1, de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen. Met de nieuwe fietsbrug steken de fietsers op die F1 het drukke kruispunt met de Singel veilig en snel over. Veilig want ze kruisen geen ander verkeer. Snel want ze moeten niet meer wachten aan de verkeerslichten. De provincie Antwerpen deed het voorbereidende studiewerk en investeert nu 1.327.871 euro in de bouw van de fietsbrug.

De Vlaamse overheid geeft dezelfde steun aan het project (1.327.871 euro). Ben Weyts, Vlaams minister voor Mobiliteit legt uit waarom: “Vlaanderen investeert in kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur die een voelbaar verschil maakt. Zo willen we meer mensen verleiden om ook in het woon-school- en woon-werkverkeer te kiezen voor de fiets. De nieuwe fietsbrug zal het fietsverkeer in en uit de stad sneller, comfortabeler en veel veiliger maken.

De stad Antwerpen draagt 663.935,50 euro bij om de bereikbaarheid van het station Antwerpen-Berchem te verbeteren. Koen Kennis, schepen voor Mobiliteit stad Antwerpen licht toe: “Veilige en directe fietsroutes zijn essentieel om een stijgend fietsgebruik in goede banen te leiden. Een stevig uitgebouwd netwerk stimuleert deze evolutie. Met deze fietsbrug werken we opnieuw een missing link weg en bieden we een veilige en hoogkwalitatieve fietsroute aan. Bovendien optimaliseren we de knooppuntfunctie van Berchem-Station: men raakt vlot en veilig over de Singel, kan zijn fiets makkelijk in de stalling plaatsen en eventueel op trein, tram of bus springen.

Het EFRO-fonds steunt het project met 907.740,67 euro subsidies omdat ze belangrijk is voor de regionale en economische ontwikkeling. De fietsbrug zet namelijk meer mensen op de fiets voor functionele verplaatsingen. EFRO staat voor Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Hinder
Een deel van de parking van het station Antwerpen-Berchem ligt in de werfzone. De abonnees behouden hun toegang tot de parking. Parkeren met een dagticket kan tijdens de werken alleen op weekdagen na 17 uur en in het weekend. Een alternatief is de parking van het station Antwerpen-Centraal.
In het voorjaar van 2017 zal het kruispunt van de Singel en de Posthofbrug gedurende 1 weekend volledig afgesloten zijn. Dat is nodig om de veiligheid te garanderen bij het plaatsen van de fietsbrug over de Singel. Voetgangers, fietsers, bussen, auto’s, vrachtwagens, niemand kan dan het kruispunt oversteken. Wanneer dat precies gebeurt, is nog niet geweten. De timing is afhankelijk van het verloop van de werken en wordt afgestemd op de geplande evenementen in de binnenstad.

Meer informatie

Wil je meer weten over de nieuwe fietsbrug? Bezoek dan de infomarkt op donderdag 22 september van 15 tot 21 uur in de stationshal Antwerpen-Berchem. Je kunt met je vragen ook terecht bij Steunpunt Fiets provincie Antwerpen via fietsen [at] provincieantwerpen [dot] be of 03 240 66 25.

Hinder

Meer informatie