Nieuwe toren bijna klaar voor twee miljoen collectiestukken

Op 5 september 2016

De bouw van de Lieven Gevaerttoren, een energiezuinig depot naast het Fotomuseum op het Zuid, is helemaal op schema. Nog dit najaar wordt het toekomstige foto-archief opgeleverd. Er worden bijna twee miljoen collectiestukken ondergebracht.

In de Verviersstraat, naast het Fotomuseum aan de Waalsekaai, wordt de laatste hand gelegd aan het eerste lage-energiedepot van Vlaanderen. Een gebouw van zes verdiepingen waarin bijna twee miljoen collectiestukken worden ondergebracht. Naast het archief van het FOMU (één miljoen artikelen) is er ook ruimte voor de archieven van Herman Selleslags (600.000 stukken) en fotografiebedrijf Agfa Gevaert. “Dat laatste verklaart ook de naam van het nieuwe gebouw: de Lieven Gevaerttoren”, vertelt provinciaal gedeputeerde voor Cultuur en Erfgoed Luk Lemmens (N-VA). “Het vroegere provinciebestuur had al gespeculeerd op een mogelijke uitbreiding van het archief door langs weerszijden van het Fotomuseum panden aan te kopen. Uiteindelijk viel onze keuze op de twee aangrenzende gebouwen in de Verviersstraat. De nieuwe toren sluit architecturaal mooi aan bij het Fotomuseum zelf en wordt op ecologisch vlak een straffe verwezenlijking.”

De provincie investeert 3,5 miljoen euro in het depot, dat nog dit najaar voltooid wordt. Kwetsbare prints, kleurenfoto's en filmmateriaal werden vooraf ondergebracht in speciale koelcellen in het Fotomuseum zelf (met een temperatuur van 3 tot 5 graden Celcius). Andere foto's, boeken en camera's worden op termijn overgebracht naar het nieuwe depot.

Besparing van energie

De temperatuur in dit gebouw zal, naargelang de seizoenen, variëren van 13 tot 21 graden”, zegt collectieverantwoordelijke Ann Deckers. “Met het lage energiedepot besparen we tot 60% op de normale energiefactuur. Het concept is afkomstig uit de Scandinavische landen en maakt het gebruik van een klimaatsysteem overbodig. Dat is niet alleen duur, maar kan ook op ieder moment defect gaan. Vandaar dat we voor een quasi passief gebouw gaan, dat goed geïsoleerd is en waar de luchtvochtigheid permanent wordt gemonitord. Enkel aan de straatkant zijn de wanden minder dik, waardoor het gebouw (binnen vooropgestelde grenzen) kan meezeilen op het ritme van de seizoenen.” Het eerste jaar blijft de Lieven Gevaerttoren leeg staan om te 'ontvochten'. “Maar we brengen wel al verpakkingsmateriaal over om na te gaan wat er gebeurt”, zegt Deckers. “Eenmaal alles op punt staat, wordt de collectie systematisch overgebracht.”

Het depot wordt niet toegankelijk voor het publiek en ook voor de medewerkers van het museum wordt de toegang beperkt. Er mogen niet meer dan twee mensen tegelijk in het depot en het mag hoogstens acht uur per week worden betreden.