Ontdek een provinciaal monument tijdens Open Monumentendag

Op 8 september 2014

‘Erfgoed vroeger, nu en in de toekomst’ is het thema waar Open Monumentendag voor zijn 26ste editie mee uitpakt. Zoals ieder jaar kunnen jong en oud tijdens deze hoogdag voor erfgoed kennismaken met monumenten in heel Vlaanderen. Deze editie gaat extra aandacht naar het monument zelf en de zorg ervan. De provincie Antwerpen opent de deuren van verschillende geslaagde herbestemmingen, restauraties en bekend en minder bekend erfgoed. Maak ook kennis met de werking en de expertise van Monumentenwacht Antwerpen, sinds kort een onderdeel van de provinciale dienst Erfgoed.

Gedeputeerde voor Cultuur en Erfgoed Luk Lemmens: “Het provinciebestuur is trots op zijn patrimonium, dat we dan ook omringen met de beste zorgen. Dat het kasteel d'Ursel dit jaar wordt genomineerd voor de Vlaamse monumentenprijs is een mooi compliment voor onze inzet, vooral omdat de jury de publiekswerking op het kasteel én de integrale aanpak van monument en domein - beide onze stokpaardjes - expliciet looft. Open Monumentendag is ook het moment bij uitstek om het publiek letterlijk achter de werfafsluiting te laten komen en de meest recente restauratiewerken te laten ontdekken. In de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwe- en Mechelse Sint Romboutskathedraal kan iedereen kennismaken met de expertise van de provincie als bouwheer van deze monumenten.”

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal | Antwerpen

Na bijna 50 jaar grondige restauratie van het interieur en -het exterieur door de provincie Antwerpen is het einde bijna in zicht! Deze gotische parel staat op de Unesco Werelderfgoedlijst en herbergt ook tal van kunstschatten. Tijdens Open Monumentendag staan vooral de recente restauratiewerken in de kooromgang centraal. Met het verhaal van de mensen achter de restauratie (architect, restaurateur of aannemer), krijgen de oude stenen en de herontdekte muurschilderingen letterlijk en figuurlijk een extra glans.

Sint-Romboutskathedraal | Mechelen

Ook de restauratie van de gotische Sint-Romboutskathedraal in de Maneblussersstad wordt gecoördineerd door de provincie Antwerpen. Exclusief voor Open Monumentendag neemt een gids de durvers mee om de restauratie van de noordelijke zijbeuk en –kapellen vanop de stellingen te bekijken. Reserveren voor 11 september via uit [at] mechelen [dot] be of T 070 22 28 00 is de boodschap.

Kasteel d’Ursel | Hingene

Kasteel d’Ursel leeft weer en werd zelfs dit jaar genomineerd voor de Vlaamse Monumentenprijs. Na een jarenlange restauratie opende de provincie het kasteel als culturele instelling. Tijdens Open Monumentendag zijn alle verdiepingen van het kasteel vrij te bezoeken en ontdekken bezoekers de geschiedenis van het kasteel en de resultaten van het onderzoek dat werd gevoerd met het oog op restauratie. Ook Monumentenwacht Provincie Antwerpen is van de partij en geeft rondleidingen en demonstraties die hun werking weerspiegelen.

Maquettetentoonstelling ‘Modellenwerk’ in het toekomstig Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant | Antwerpen

In het toekomstige Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant aan de Suikerrui opent op Open Monumentendag een uitzonderlijke tentoonstelling over historische Antwerpse maquettes, georganiseerd door het Architectuurarchief Provincie Antwerpen. Wie bijvoorbeeld de Boerentoren, Zeevaartschool of de Politietoren altijd al eens van héél dichtbij had willen bekijken, krijgt nu die unieke kans.

Ook vzw Kempens Landschap stelt zijn monumenten voor | verschillende locaties

Ook Kempens Landschap vzw was de laatste jaren druk in de weer met erfgoed in de provincie. Zo kreeg het fort van Duffel een recreatieve herbestemming en werd de molen ‘In stormen sterk’ in Gierle dit jaar na lange restauratie weer opengesteld voor het publiek. Deze monumenten en nog vele andere, waaronder de Scherpenbergmolen in Malle en het domein Roosendael in Sint-Katelijne-Waver, zijn te bewonderen tijdens Open Monumentendag.