Onthaalgebouw voor De Averegten

Op 27 november 2014

In december start de bouw van een onthaalgebouw in Provinciaal Groendomein De Averegten in Heist-op-den-Berg. In eerste fase wordt het onthaalgebouw ingeplant. Het is de eerste realisatie in een gefaseerde herinrichting van de zuidrand van het groendomein. Het einde van de werken is voorzien in 2016. Daarna volgen nog de aanleg van een dienstenzone en nieuwe parking tegenover woonzorgcentrum Ten Kerselaere.

Gedeputeerde Bruno Peeters: “De Averegten heeft al lang nood aan een duidelijk onthaal voor de bezoekers en aan een dienstgebouw voor onze medewerkers, die al veel te lang moeten werken vanuit tijdelijke accommodatie. In de ontvangstzone van het onthaalgebouw kunnen bezoekers afspreken, informatie opvragen of een tentoonstelling bezoeken. De medewerkers van De Averegten worden aan de andere zijde van het gebouw gehuisvest.”

Bouwen volgens de passiefstandaard

Architecte Ilse Creemers voorziet een passiefgebouw met groendak, aan de buitenkant afgewerkt met een houten gevelbekleding en een luifel om onder te schuilen.

Duurzaamheid en milieuzorg staan centraal in het ontwerp, dat tot stand kwam in samenwerking met de cel Duurzaam Bouwen van provincie Antwerpen. Op het dak van het centrum liggen zonnepanelen. Verder wordt voor het poetsen en spoelen van toiletten regenwater gebruikt.

Bruno Peeters: “Het dienstengebouw is speels qua ontwerp en uitzicht. Door het passend gebruik van natuurlijke bouwmaterialen en de speelse lijnvoering van de daken, wordt geen contrast gevormd met de natuurlijke omgeving. Bezoekers die bij het gebouw toekomen, zullen deze open ruimte als één grote groene en lichte ontvangstkamer ervaren.”

Voor de bouw van het onthaal- en dienstgebouw worden een aantal bomen gekapt. Ter compensatie wordt aan de noordwestkant van het domein het bos sterk uitgebreid. Bij het nieuwe gebouw komt een groene parking die plaats biedt aan 200 voertuigen, die de huidige centrale parking op termijn zal vervangen.

Dit alles werd in overleg met ANB en het gemeentebestuur van Heist-op-den-Berg ontworpen. Een infovergadering werd gehouden op 19 mei, in het kader van het openbaar onderzoek. Er werd rekening gehouden met de meeste opmerkingen die we van de burgers ontvangen hebben. De vergunning werd uiteindelijk verleend op 18 augustus 2014 door de gewestelijk ambtenaar. De uitvoering van de werken is toegewezen aan aannemer ‘Torfs en Van den Bergh nv’ uit Bouwel.

Het provinciebestuur verontschuldigt zich voor het ongemak tijdens deze werken. Tijdens de bouwwerken blijft het domein wel vrij toegankelijk voor alle bezoekers.