Oorlogserfgoed in onze provincie in twee nieuwe brochures uitgelicht

Op 15 oktober 2014

Niet enkel tijdens het kick-off event van de Week van het Bos in het Mastenbos in Kapellen, maar ook tijdens Ecodroom in het Rivierenhof in Deurne op 12 oktober stelde de provincie een nieuwe brochure in de reeks ‘WOI in de provincie Antwerpen’ voor. Beide brochures brengen een vergeten deel militaire geschiedenis van onze provincie weer onder de aandacht.

Gedeputeerde voor Cultuur en Erfgoed Luk Lemmens: “De grootschalige herdenking van de Eerste Wereldoorlog ontgaat ook de provincie Antwerpen niet. Integendeel, via verschillende initiatieven zetten we uiteenlopende aspecten van WOI in onze eigen provincie weer in de belangstelling. Want ook ver van het front had de oorlog een grote impact en vinden we haar relicten nog steeds terug in het landschap en het straatbeeld. Deze inspanningen vertalen zich onder andere in de brochurereeks ‘WOI in de provincie Antwerpen’, waarvan we met trots twee nieuwe exemplaren voorstellen.”

Houten en villa’s en planken dorpen. Tijdelijk bouwen in het schootsveld rond Antwerpen

De derde WOI-brochure belicht de geschiedenis van de houten servitutenwoningen rondom de militaire verdedigingswerken rond Antwerpen. Deze houten woningbouw is een direct gevolg van de wet op de krijgsdienstbaarheden of ‘militaire servituten’ van 1815.

De brochure vertelt uitgebreid over deze gecontesteerde wet en wat ze voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog impliceerde voor de bevolking en de stad. Maar ook bewaarde relicten, zoals de arbeiderswoningen in de Stalinsstraat en de Grapheusstraat in Deurne, komen aan bod.

Bunkers en loopgraven in het Mastenbos. Vergeten linies in de bossen rond Antwerpen

Diepgaand archeologisch onderzoek dat de Universiteit Gent in opdracht van de provincie heeft uitgevoerd, leidde onder andere tot de herontdekking van uniek oorlogserfgoed in het Mastenbos in Kapellen. 476 bewaarde relicten, vooral bunkers en loopgraven, gebouwd door de Duitse bezetter, sieren vandaag nog steeds dit stukje groen in het noorden van onze provincie.

De mooi geïllustreerde brochure beschrijft de resultaten van het onderzoek en de verschillende types erfgoed en eindigt bij de huidige inspanningen om het geheel van natuur en erfgoed te ontsluiten naar het publiek.