Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos opent nieuw kunstgrasveld tijdens voetbaltornooi ‘De Aftrap’

Op 25 augustus 2016

Op zondag 28 augustus 2016 opent het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos in Brasschaat een nieuw kunstgrasveld. Om dit extra in de verf te zetten, organiseert het Sportcentrum Peerdsbos die dag het voetbaltornooi ‘De Aftrap’. 16 voetbalploegen nemen aan het tornooi deel. Het Sportcentrum Peerdsbos wil zich de komende jaren profileren als een expertisecentrum op het vlak van G-sport, sport voor personen met een handicap. Tijdens ‘De Aftrap’ is er daarom een afsluitende inclusieve voetbalwedstrijd met voetballers van Special Olympics en enkele BV’s met onder andere Piet den Boer, sterrenchef Axel Colonna-Cesari van Centpourcent en Jean-Marie Pfaff.

Met ‘De Aftrap’ zet het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos het nieuwe kunstgrasveld in de kijker. Van mei tot augustus 2016 brak aannemer Sportinfrabouw het oude kunstgrasveld af en bouwde het nieuwe kunstgrasveld in de lengte weer op. Daardoor voldoet het nieuwe veld aan de normen van de Belgische Voetbalbond voor het organiseren van officiële wedstrijden. Het nieuwe kunstgrasveld heeft nog twee andere troeven. Dankzij de nieuwe belijning kunnen ook rugbyclubs trainingen, wedstrijden en rugbykampen organiseren in het Sportcentrum Peerdsbos. Voor de invulling van het veld werd daarnaast ook geopteerd voor kurk wat aangenamer is voor de sporters én beter is voor het milieu.

Afsluitende inclusieve voetbalwedstrijd in teken van G-sport
Tijdens ‘De Aftrap’ nemen 16 ploegen tussen 13 en 17 uur deel aan een voetbaltornooi. Orgelpunt van de dag is een inclusieve voetbalwedstrijd om 17.30 uur waarbij G-voetballers van Special Olympics en enkele BV’s met onder andere Piet den Boer, sterrenchef Axel Colonna-Cesari en Jean–Marie Pfaff met elkaar verbroederen en een leuk potje voetbal spelen. Zo zet het Sportcentrum Peerdsbos G-sport in de kijker. Gedeputeerde voor sport Bruno Peeters geeft de aftrap van de wedstrijd. Vlaams minister voor Sport Philippe Muyters tekent ook present.

Renovatiewerken maken van het Sportcentrum Peerdsbos een
G-sportexpertisecentrum
Het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos ontvangt jaarlijks 100.000 sporters die met hun school, bedrijf, sportclub of als particulier komen sporten en bewegen. De komende jaren ondergaat het Sportcentrum Peerdsbos een gedaanteverwisseling. De provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid investeren samen in de uitbouw van het Sportcentrum Peerdsbos tot een advies-, vormings-, én expertisecentrum met de nadruk op G-sport. De totale kostprijs van de investering bedraagt 4.660.000 euro. De provincie Antwerpen draagt 3.283.000 euro van deze investering, de Vlaamse regering financiert 1.377.000 euro.

Na de werken zal het Sportcentrum Peerdsbos 100% toegankelijk zijn voor sporters met en zonder een handicap. De aanleg van het nieuwe kunstgrasveld vormde het eerste deel van de renovatiewerken. De tweede fase van de werkzaamheden, met de nieuwbouw van het complex, start half september 2016. De ingebruikname van het nieuwe Sportcentrum Peerdsbos is voorzien tegen de start van het sportseizoen 2017-2018.