Provinciaal domein in het nieuw

Op 30 augustus 2016

Provinciaal groendomein De Averegten zal de komende maanden een metamorfose doormaken. Behalve een nieuw dienstgebouw, komt er een wandelpad voor mindervaliden, wordt de speeltuin vernieuwd en breidt het bos fors uit. In de lente van volgend jaar zouden de werken klaar moeten zijn.

De werken aan het nieuwe dienstgebouw zijn bijna rond. In oktober gaat de buitenaanleg van het dienstgebouw van start. "We leggen een fiets- en wandeldreef aan naar het gebouw. Vanuit het centrum van Heist zal je deAveregten kunnen bezoeken via rust- en verzorgingstehuis Ten Kerselaere. We bouwen luifels voor het materiaal van de werkmannen en een nieuwe parking. De huidige grote parking verdwijnt en zal plaats maken voor groen. Een deel van de verharding bewaren we, zodat er op het terrein activiteiten kunnen georganiseerd worden", zegt Lieve Stoops, directeur van de provinciale groendomeinen in regio Kempen en toekomstig directeur van de groendomeinen in Mechelen. "We verwachten de oplevering in juni."

De speeltuin aan brasserie Het Boshuis wordt deze winter volledig vernieuwd. Tegen de paasvakantie van 2017 zullen kinderen er opnieuw kunnen spelen. Verder plant de provincie de renovatie van het Averpad, bekend en populair bij wandelaars en fietsers. "Het wandelpad is momenteel zo'n 3 kilometer lang en is aan vernieuwing toe. Minder mobiele bezoekers hebben aangegeven dat deze lus soms te lang is", zegt Bruno Peeters (N-VA), gedeputeerde van Groendomeinen. "Daarom gaan we een bijkomende verbinding aanleggen zodat een kortere wandeling mogelijk is. Er komen geen nieuwe wegen, we gaan de bestaande boswegen opwaarderen en rolstoelvriendelijker maken."

Bos

"Het bos breidt uit in het noorden van DeA veregten. Deze winter worden inheemse boomsoorten geplant zoals de zomereik, de haagbeuk en de winterlinde. Zodra deze bossen zich beginnen te ontwikkelen, zullen ze toegankelijk worden gemaakt voor het publiek. Ook in het zuiden wordt het bos uitgebreid met een bosrand, die te zien zal zijn vanop de Boonmarkt. Het gaat om een uitbreiding van zo'n 3,2 hectare", legt Peeters uit. "De bosrand zal de komende jaren uitgroeien tot een mooie diverse biotoop voor insecten en bosbewoners. DeAveregten staat voor een drukke herfst en winter. We hopen dat onze bezoekers hiervoor begrip kunnen opbrengen. Nog even geduld en het domein is weer volledig klaar om je een ontspannen wandeling te laten maken, te sporten of met de kinderen een toffe dag te beleven."