Provinciale musea krijgen stichting

Op 22 september 2016

Vandaag besliste de provincieraad van Antwerpen over de oprichting van De Museumstichting. In deze stichting van openbaar nut worden het provinciaal ModeMuseum, Fotomuseum en het Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant DIVA ondergebracht. Dankzij De Museumstichting behouden de musea hun autonome werking bij de overstap naar de stad Antwerpen.

Gedeputeerde voor Cultuur en voorzitter van De Museumstichting Luk Lemmens legt uit: “Rekening houdend met de afslanking van de provincies, waarbij op 1 januari 2018 de persoonsgebonden bevoegdheden overgedragen worden aan andere overheden, is deze stichting van openbaar nut de beste garantie op de verderzetting van de autonome werking van onze provinciale musea. Binnen het kader van De Museumstichting zullen de drie directeurs hun krachten blijven bundelen, bijvoorbeeld op het vlak van promotie en collectiebeheer, maar ook wat betreft personeelsbeleid en veiligheid. Zo garanderen we dat er voor de bezoekers niets verandert en dat de drie musea kunnen blijven groeien en zichzelf kunnen blijven ontwikkelen.”

Begin 2017 zal De Museumstichting rechtspersoonlijkheid krijgen en fungeren als een extern verzelfstandigd agentschap (EVA) van het provinciebestuur. Vanaf 1 januari 2018 wordt dit EVA overgedragen aan de stad Antwerpen en zullen er geen fundamentele aanpassingen meer nodig zijn aan de werking. “Zo besparen we ons heel wat administratief werk en verzekeren we een vlotte overdracht in 2018.”, besluit Luk Lemmens.