Provinciale topstukken vertrekken op reis

Op 15 december 2014

Al sinds de afbraakplannen voor het provinciehuis vorm kregen, werken we aan een reizende tentoonstelling met topstukken uit de provinciale collectie. Vandaag zijn we eindelijk van start kunnen gaan in het Hofke van Chantraine, de komende jaren staan er nog heel wat haltes op de planning.”, legt gedeputeerde Luk Lemmens enthousiast uit.

De voorbije veertig jaar bouwde het Antwerpse provinciebestuur een uitgebreide kunstcollectie uit. Naar aanleiding van de bouw van een nieuw provinciehuis werd deze kunstcollectie tijdelijk in een depot ondergebracht. Om de verzameling toch zoveel mogelijk toegankelijk te houden voor het publiek wordt een unieke reeks tentoonstellingen georganiseerd doorheen de provincie. Eerste halte: ‘Kunst in de Kering’ in het Hofke van Chantraine (Oud-Turnhout), van 13 december 2014 tot en met 15 februari 2015.

Onder de noemer ‘Kunst in de kering’ worden een vijftigtal kunstwerken uit de provinciale kunstcollectie in duo’s gepresenteerd, met telkens het jaar 1950 als kantelmoment. Op deze manier trachten we een beeld te scheppen van de vele boeiende ontwikkelingen die zich de voorbije eeuw op het vlak van de beeldende kunsten in de provincie Antwerpen hebben voorgedaan. De tentoonstelling in het Hofke van Chantraine biedt boeiende confrontaties van zowel schilderijen als beeldhouwwerken van klinkende namen als Constant Permeke, Rik Wouters, James Ensor, Luc Tuymans, Jef Geys en Fred Bervoets, maar ook met werk van hedendaagse kunstenaars als Michèle Matyn, Geert Goiris, Koen van den Broek en Anne-Mie Van Kerckhoven.

Collectie provincie Antwerpen on tour

Gedeputeerde Luk Lemmens legt uit: “Aan de afbraak van het voormalige provinciehuis is een uitvoerige inventarisatie van onze kunstcollectie vooraf gegaan. Het leek ons vanzelfsprekend om in de plaats van de werken te verstoppen in een depot, op zoek te gaan naar partners binnen de provincie. De tentoonstelling in het Hofke van Chantraine is de eerste in een reeks, waarbij enkele topwerken zullen te bewonderen zijn op verschillende plaatsen in onze provincie.”