Provincie Antwerpen bekroont 243 scholen voor hun geïntegreerde verkeerswerking

Op 6 oktober 2014

Met het 10op10-project begeleidt de provincie Antwerpen scholen bij het uitwerken van praktijkgerichte verkeerslessen. Tijdens de labeluitreiking reikte gedeputeerde Luk Lemmens aan de deelnemende basisscholen de verkeerslabels uit. Hij deed ook een oproep naar de politiezones om te blijven samenwerken met scholen rond verkeerseducatie.

In totaal namen tijdens het schooljaar 2013-2014 243 scholen deel aan het 10op10-project. Gedeputeerde Luk Lemmens bedankte de scholen voor hun inzet en lanceerde meteen een oproep voor de aanwezige politiezones en gemeentebesturen.

Luk Lemmens: “Met het 10op10-project helpt de provincie Antwerpen leerkrachten goede praktijklessen te organiseren en de verkeersveiligheid te verbeteren. Daardoor ontlasten we heel wat politiezones van praktijklessen in scholen. Wij willen oproepen om deze tijd te besteden aan overkoepelende acties, zoals handhaving, het uitlenen van een verkeersparcours, dode-hoektraining of de ondersteuning bij een fiets- en stapexamen. De provincie Antwerpen zal het initiatief nemen om samen met de politiezones in overleg te gaan om de belangrijkste noden van de scholen in kaart te brengen en deze samen op te vangen.”

Laat je zien en verdien 10op10

Om leerlingen en ouders te stimuleren op te vallen in het verkeer , reikt gedeputeerde Luk Lemmens op de officiële uitreiking aan alle deelnemende scholen een spandoek uit met de slogan ’Laat je zien en verdien 10op10’.

Met het 10op10-project wil de provincie Antwerpen een goed verankerd verkeerseducatief pakket aanbieden voor alle graden van het basisonderwijs. Dat betekent: van kleuters die aan de hand naar het zwembad stappen tot zesdejaars die zich zelfstandig met de fiets verplaatsen. Het 10op10-project steunt op vier basispijlers: het creëren van een draagvlak, het betrekken van de ouders, een veilige schoolomgeving en natuurlijk praktijklessen op maat.

Meer informatie over het 10op10-project op www.provincieantwerpen.be