Provincie Antwerpen boetseert 7.320 beeldjes voor de vrede

Op 25 oktober 2016

De voorbije maanden reisde het atelier van Coming World Remember Me -een uniek herdenkingsproject in het kader van 100 jaar Eerste Wereldoorlog- door de provincie Antwerpen. In Antwerpen, Lier, Mortsel en Turnhout staken vrijwilligers de handen uit de mouwen en boetseerden ze voor de vrede. In totaal leverde dit 7.320 beeldjes op.

Onder impuls van het Vredescentrum en de provincie Antwerpen hield het atelier van Coming World Remember Me de voorbije maanden halt in HETSTEEN in Antwerpen, de kunstacademie van Lier, het fort 4 in Mortsel en provinciaal Cultuurcentrum De Warande in Turnhout. In Antwerpen leverde dit 3.040 beeldjes op, in Lier 1.353, in Mortsel 1.023 en in Turnhout 1.904 voor een totaal van 7.320 beeldjes.

Gedeputeerde Luk Lemmens is een tevreden man: “Coming world Remember Me is een uniek eerbetoon aan de slachtoffers van de Groote Oorlog en aan het belang van vrede. Via het Vredescentrum hebben we in de provincie mee onder onze schouders gezet onder dit project. Elk beeldje krijgt in 2018 een plaats in een monumentale land art installatie in het niemandsland nabij Ieper, waar 600.000 beeldjes de slachtoffers van de Groote Oorlog in ons land zullen herdenken.”

Vrijwilligers uit binnen- en buitenland

Zowel in Antwerpen, Lier, Mortsel als Turnhout was het profiel van de boetseerders bijzonder divers. Heel wat scholen kwamen langs, maar ook woon-zorgcentra, service- en snorrenclubs, inburgeringsklassen en families kwamen boetseren. Ook de buitenlandse bezoekers vonden hun weg naar de ateliers, wat beeldjes met onder andere een Armeense, Afghaanse, Spaanse of Canadese toets opleverde.

Vooral de aanwezigheid van de jongeren is belangrijk. Hen willen we via Coming World Remember Me in contact brengen met de verhalen en de lessen van de Groote Oorlog en met het belang van vrede. Ik wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd en in het bijzonder de vele vrijwilligers bedanken voor hun inzet en feliciteren met het resultaat.”, aldus gedeputeerde Lemmens.