Provincie en Rupelgemeenten maken werk van samenwerking

Op 29 augustus 2014

Op vrijdag 29 augustus, tijdens een netwerkevenement in de Schorre te Boom, ondertekenden de vijf burgemeesters van de Rupelstreek en de provincie Antwerpen officieel de engagementsverklaring “Samenwerken aan een uniek verhaal in de Rupelstreek”. De projectvereniging Rupelstreek stelde bij die gelegenheid tevens Davy Herremans voor, de nieuwe projectcoördinator die de vier kleimusea naar meer samenwerking moet loodsen.

Een kleiverleden

De Rupelstreek schrijft al enige tijd aan de geschiedenis van haar verleden: aan het gemeenschappelijk kleiverhaal en de sporen die het achterlaat in het landschap, de economie en de cultuur van deze regio. Dat uit zich al enkele jaren in vier lokale musea die elk op hun manier inspelen op het kleiverleden van deze regio. In Noeveren gaat het om de twee steenbakkerijsites Frateur en Lauwers, in Terhagen om het gemeentelijk Museum Rupelklei en in Hemiksem om het gemeentelijk Gilliot & Roelants Tegelmuseum. Tot nu toe bleef de samenwerking tussen de verschillende sites beperkt, op enkele kleinere projecten na. “Het provinciebestuur zet in op bovenlokale samenwerking. Het kleiverhaal van de Rupelstreek is een gedeeld verleden, dat de gemeentegrenzen overstijgt. Wij zijn er van overtuigd dat deze instellingen de vruchten zullen plukken van deze samenwerking,” vertelt gedeputeerde Luk Lemmens.

Een nieuwe projectcoördinator

De provincie waardeerde dit initiatief tot samenwerking erg en kende begin dit jaar een projectsubsidie toe aan de Projectvereniging Erfgoed Rupelstreek om een halftijdse projectcoördinator aan te werven om deze samenwerking gestalte te geven. Davy Herremans heeft een gedegen achtergrond als onderzoeker aan de Universiteit Gent en combineert zijn kennis met zin voor initiatief. Hij zal de 4 Rupelmusea de komende maanden naar meer samenwerking moeten loodsen en op termijn naar meer zelfredzaamheid.