Provincie werkt aan platform voor diversiteit in de culturele sector

Op 18 juli 2014

De provincie gebruikt de expertise van de Arenbergschouwburg bij het ontwikkelen van diversiteitstrajecten voor de eigen culturele instellingen.

Het doel is dat die als inspiratie dienen voor de hele culturele sector in de provincie.

Dat zei gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens (N-VA) donderdagavond naar aanleiding van de muziektheatervoorstelling Rumble in da Jungle in de Antwerp Boxing Academy.

Die voorstelling is het eerste resultaat van het Meer Kleur in Cultuur- beleid.

"In mijn beleidsbrief Cultuur is meer kleur voor, op en achter het podium een doel. Het gaat zowel om artiesten en medewerkers met een brede etnische en culturele achtergrond als om een divers publiek", zegt Lemmens. Daarvoor bouwt de provincie voort op het werk van het Mestizo Arts Festival (MAF), een kunstenfestival in de Arenberg dat inzet op een stedelijk aspect.

"We willen de expertise van de Arenberg en het MAF uitbouwen tot een artistiek platform voor diversiteit in de culturele sector van de provincie Antwerpen", kondigde Lemmens aan. "Met MAF willen we een kader bieden waarbinnen artiesten zelf aan de slag gaan en hun ding kunnen doen." Lemmens vindt het belangrijk om de verschillende nationaliteiten de kans te geven zelf iets te creëren.

Met Rumble in da Jungle kan de provincie mikken op een breder en diverser publiek, meentLemmens.

De voorstelling van Sincollectief in coproductie met het MAF, de Arenberg en 't Arsenaal in Mechelen is gebaseerd op de legendarische boksmatch in 1974 in Kinshasa tussen Mohammed Ali en George Foreman.

Ze wordt gespeeld in een echte boksclub met livemuziek, woordkunstenaars en videobeelden.

De voorstelling loopt tot eind juli in de Antwerp Boxing Academy in de Slachthuislaan en is opgenomen in het programma van de Zomer van Antwerpen, zegt Arenbergdirecteur Gert Van Overloop. Nadien trekt ze naar Theater aan Zee. In het najaar doet de voorstelling een reeks culturele centra aan.