Reuzen vragen erkenning als erfgoed

Op 17 november 2014

Op Koningsdag liep het districtshuis van Deurne vol met groot volk uit Vlaanderen en Brussel. De vzw Reuzen in Vlaanderen hield er haar tweede federatiedag.

Dat het districtshuis de ontmoetingsplaats was van alle reuzenverenigingen uit Vlaanderen was niet toevallig. Albert Denie, drijvende kracht achter de jaarlijkse Deurnese reuzenstoet, de grootste van het land, is bestuurslid van de vzw Reuzen in Vlaanderen en voorzitter van de provinciale afdeling ervan.

Na toespraken door districtsvoorzitter Peter Wouters (N-VA) en gedeputeerde voor Erfgoed Luk Lemmens (N-VA) werd het meerjarenplan van Reuzen in Vlaanderen toegelicht. De vereniging wil een inventarisatie maken van alle reuzen, stoeten en feesten in het land. "Momenteel hebben we al zeshonderd giganten geteld", zegt voorzitter Johan Vencken. "Maar we weten zeker dat er nog meer zijn, ergens vergeten in een hoek van een stadsmagazijn of een kelder van een parochiehuis."

De vereniging wil eveneens dat de reuzengilden erkend worden als immaterieel cultureel erfgoed in Vlaanderen.

Tot slot werd de allereerste reuzenkalender gepresenteerd, met daarin alle data van stoeten en feesten en uiteraard veel foto's van reuzen, waaronder die van Deurne, Borgerhout en Linkeroever.