Rode Kruis plant verjaardagskloempen in De Averegten

Op 10 november 2014

Al 150 jaar verzorgen vrijwilligers en medewerkers van Rode Kruis Vlaanderen, mensen op tal van evenementen. Rode Kruisafdeling Heist-op-den-Berg op zijn beurt bestaat dit jaar 75 jaar. Beide verjaardagen werden op 9 november op een unieke manier gevierd, met de aanplanting van 2 kloempen in Provinciaal Groendomein De Averegten.

Kloempen bestaan uit ‘verplegende’ boomsoorten (linde en haagbeuk). De bomen verplegen de bodem, de bladeren van deze soorten verteren goed en verbeteren de bodem waardoor ontkieming van andere soorten beter lukt.

Aanplanting kloempen als symbolisch statement

Het woord ‘kloemp’ is afgeleid van een Duitse bosbouwterm, nl. klumpen. Dit zijn aanplantingen van 40 bomen rond een herkenningspaal. Speciale aandacht gaat naar de verzorging van de jonge boompjes.

Elke kloemp krijgt een peter (vrijwilliger) die instaat voor de verzorging.  Zij worden op hun beurt, indien nodig, bijgestaan door de EHBO-ploeg van de bosgroep: een vrijwilligersgroep die instaat voor de ‘eerste hulp bij bos in opgroei’.  Door de goede verzorging groeit de kloemp uit tot een fantastische toekomstboom, met een hoge landschapswaarde en uitstekende houtkwaliteit.

"De symboliek van dit project kan niet mooier zijn”, verduidelijkt gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen – Philippe Vandekerckhove. “De bomen die de grond verplegen en onze vrijwilligers die op hun beurt de bomen verplegen. Dat verzorgen, dat helpen van zwakkeren en het ondersteunen van mensen in nood is iets dat wij al 150 jaar doen. Nu gaat het om bomen, maar we maken wel een duidelijk symbolisch statement: we helpen waar we kunnen”.

Gezien het belang van de bomen voor de gezondheid, investeert het Rode Kruis met dit initiatief in gezondheidspreventie.

Speelbos in De Averegten

De aanplanting gebeurt in samenwerking met de bosgroep Zuiderkempen en de provincie Antwerpen.

Gedeputeerde Bruno Peeters ondersteunt dit initiatief. “De aanplanting wordt voorzien in het speelbos, op de plek waar vorig jaar zieke sparren werden gekapt. Door deze aanplanting zal het speelbos sneller herstellen en kan de jeugd van Heist-op-den-Berg en verre omstreken, hiervan dagelijks genieten.”

De kloempen werden aangeplant, in het bijzijn van vertegenwoordigers van het provinciebestuur Antwerpen, Rode Kruis Vlaanderen, gemeente Heist-op-den-Berg en vzw Bosgroep Zuiderkempen.