Sportevenementen ‘ABN Amro Integration Cup’ en ‘Football Kick Off’ maken opwachting in De Schorre

Op 26 augustus 2015

Onder impuls van het G-sportfonds van de provincie Antwerpen vinden er in het Provinciaal Recreatiedomein De Schorre in Boom twee G-sportieve topevenementen plaats: de ‘ABN Amro Integration Cup’ en het ‘Football Kick Off’-toernooi. Met het G-sportfonds wil de provincie Antwerpen sporters met een handicap alle kansen geven en taboes rond G-sport doorbreken.

Het Provinciaal Recreatiedomein De Schorre vormt al langer dan vandaag het decor voor sportieve evenementen zoals het ‘EK Hockey’ en de ‘Spartacus Run’. De Schorre is ook de thuisbasis voor heel wat sportclubs waaronder hockeyclub Braxgata en voetbalclub FC Rupel Boom. Deze twee sportclubs organiseren in De Schorre twee absolute topevenementen op het vlak van G-sport, sport voor personen met een handicap. Gedeputeerde voor sport Bruno Peeters is alvast enthousiast: “De provincie Antwerpen is bijzonder fier dat Braxgata HC en FC Rupel Boom, met wie ze al nauw samenwerken in het Provinciaal Recreatiedomein De Schorre, hun schouders mee onder het prachtige G-sportverhaal zetten. Dit zowel als gastheer van beide toernooien als voor de G-werking die ze hebben en verder uitbouwen. Dankzij de inzet van meer dan 250 clubs is de provincie Antwerpen de G-sportprovincie bij uitstek!”

ABN Amro Integration Cup combineert van 27 tot 30 augustus tophockey met G-hockey

Met de ABN Amro Integration Cup laten de G-hockeyteams van R. Victory HC, KHC Dragons, Braxgata HC, Mol HC en uit Nederland Hudito Delft vier dagen lang zien dat hockey er ook is voor mensen met een fysieke of verstandelijke handicap. De G-hockey activiteiten worden omkaderd door wedstrijden van de topploegen dames en heren van de zes grote Antwerpse hockeyclubs: Royal Antwerp HC,  Royal Beerschot THC,  Braxgata HC,  KHC Dragons, Royal Herakles HC, Royal Victory HC en RTHC Wellington uit de Franstalige Liga. Hoogtepunt van het sportevenement zijn de wedstrijden waar G-hockeyers samen met tophockeyers een team vormen. “Dat is waar het om draait”, zegt Erik Gysels, voorzitter van Braxgata HC. “Zo krijgt integratie zijn echte betekenis: samen hockey spelen, met elkaar”.

‘Football Kick-Off’: professionele trainers uit eerste en tweede klasse coachen G-sporters

De ‘Football Kick-Off’ op zondag 6 september is een voetbaltoernooi voor sporters met een handicap. Wat dit evenement uniek maakt, is de aanwezigheid van professionele trainers uit de eerste en tweede voetbalklasse die tijdens het toernooi de G-voetbalteams coachen. Bovendien worden de wedstrijden in goede banen geleid door scheidsrechters uit de nationale afdelingen. De Football Kick-Off bezorgt haar deelnemers zo een onvergetelijke dag en verkleint de afstand tussen het reguliere voetbal en het G-voetbal. “Football Kick-Off creëert een stukje warmte. Want dat is voetbal ook: een stuk warmte. Op deze dag geven we het G-voetbal en vooral het G-voetbal zelf alle aandacht “, aldus Piet den Boer bezieler van Football Kick-off. Voetbalclub FC Rupel Boom is één van de drijvende krachten achter het evenement. De ploeg start tijdens het nieuwe voetbalseizoen 2015-2016 met een G-werking.