Toekomstig belevingscentrum voor Zilver en Diamant krijgt steun van Toerisme Vlaanderen

Op 22 december 2015

Dit weekend maakte Vlaams minister voor Toerisme Ben Weyts de tweede shortlist bekend van hefboomprojecten die op steun van Toerisme Vlaanderen kunnen rekenen. Nadat eerder het provinciaal ModeMuseum werd geselecteerd binnen het impulsprogramma ‘Vlaamse Meesters’,  werd nu het Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant uitgekozen voor hun plannen rond het nieuwe belevingscentrum voor Zilver en Diamant in het historisch stadscentrum van Antwerpen.

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens beschouwt deze nominatie als een eerste belangrijke stap: “De provincie en de stad Antwerpen hebben elkaar gevonden in de ambitie om Antwerpen een nieuwe attractie rond diamant en edelsmeedkunst te geven. Aan de Suikerrui, in het hart van Antwerpen zullen nationale en internationale toeristen Antwerpen kunnen ontdekken als de belangrijkste diamantstad ter wereld.”

De erkenning van het project is ook een duwtje in de rug voor de Antwerpse juweliers en edelsmeden. In het nieuwe belevingscentrum wordt immers ook de nodige ruimte voorzien voor hedendaags vakmanschap en design in de provincie Antwerpen.

De opening van het belevingscentrum is voorzien voor begin 2018. Tot dan kan men een bezoek brengen aan het Umicore Zilverpaviljoen en het Diamantpaviljoen aan de voet van het Museum Aan de Stroom.

De shortlist van de hefboomprojecten vind je hier.