Uniek militair erfgoed is nog altijd springlevend

Op 18 november 2014

Fort 7 in Wilrijk kreeg maandag als eerste van de Briamontforten rond Antwerpen een verklarend infobord aan de ingang. Ook aan de andere forten, van Merksem tot Hoboken, zal een informatiebord worden geplaatst.

De borden tonen de verschillende forten in de provincie aan de hand van een overzichtskaart. Het gaat niet enkel om de acht bakstenen Brialmontforten die gebouwd werden tussen 1860 en 1864, maar ook om de tweede gordel met forten en schansen buiten de stad, van Bornem over Mechelen en Oelegem tot Linkeroever. De forten moesten van Antwerpen een oninneembaar bolwerk maken, maar door de ver dragende artillerie waarover de Duitse vijand honderd jaar geleden al beschikte, konden zij die taak niet vervullen.

De infoborden vertellen niet alleen over de bouw en het verleden van het fort, maar ze schetsen ook de hedendaagse invulling ervan. "Met de borden willen we elke bezoeker op een ongedwongen manier in contact brengen met het historische verhaal van de forten en hen prikkelen om ook andere forten te gaan ontdekken", vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening en Cultuur. "Op termijn willen we alle forten in onze provincie uitrusten met een infobord. Zo willen we steun bieden aan iedereen die werkt aan de opwaardering van dit militaire erfgoed."

Natuurreservaat

De historische rol van de forten is al lang uitgespeeld, maar allemaal kregen zij een nieuwe, socioculturele, ecologische of sportieve invulling waardoor ze actief deel gingen uitmaken van het sportieve en socioculturele verenigingsleven van het district of de gemeente. Zo is in Fort 7 naast vissersclub De Meyvis ook Natuurpunt Zuidrand Antwerpen gevestigd. Het als monument beschermde fort is vandaag immers ook een erkend natuurreservaat.

Het herbergt een enorme verscheidenheid aan plantengroei, dieren, paddenstoelen en ingerichte vleermuizenbunkers. Natuurpunt Zuidrand Antwerpen organiseert er geregeld educatieve activiteiten. "Welke de invulling van het fort ook is, de provincie zet er haar schouders onder", aldus Lemmens, die enthousiaste partners vond in de lokale besturen. Die waren in Wilrijk allemaal met een ruime afvaardiging aanwezig. Een bewijs dat de fortengordel rond Antwerpen na anderhalve eeuw nog altijd springlevend is.