Verticale tuin moet nieuw uithangbord van Arenbergschouwburg worden

Op 30 augustus 2016

De Antwerpse Arenbergschouwburg trapt op 17 september het nieuwe cultuur-seizoen op gang met maar liefst twaalf uitverkochte voorstellingen van comedian Philippe Geubels. De Arenberg is ook in een nieuw jasje gestoken. De provincie investeert 400.000 euro.

Het nieuwe cultuurseizoen in de Antwerpse Arenbergschouwburg gaat gepaard met allerlei vernieuwingen. Binnenin wordt alles opgefrist. De provincie ­Antwerpen investeert namelijk 400.000 euro in de renovatie en milieuvriendelijke uitbating van de Arenberg. De inkomhal wordt momenteel in een heel nieuw jasje gestoken, net als de bar (nu met een geïntegreerd podium) en de ticketbalie. De schouwburg heeft nu ook een eigen exporuimte en aan de buitengevel wordt binnenkort een verticale tuin geplaatst.

Ecologische voetafdruk

“Op 17 september, de start van het nieuwe cultuurseizoen, moet alles klaar zijn”, vertelt Yvette ­Deploige, directeur van de ­Arenberg. “De verticale tuin moet het uithangbord van de schouwburg worden. De tuin zal ook volledig automatisch gestuurd zijn, qua voeding en watertoevoer. Het concept wordt ook doorgetrokken naar binnen.”

We willen zo de Arenberg ook als duurzaam werkende schouwburg in de kijker zetten”, zegt Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor Cultuur. “De Arenberg blijft ook inspanningen doen om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Daar willen wij als provincie aan bijdragen. Onze culturele ­bevoegdheid wordt binnenkort overgedragen, maar tot dan willen we onze cultuurhuizen goed blijven onderhouden."

De foyer beneden wordt volledig vernieuwd en de nieuwe bar is omgedoopt BarLokal, die in eigen beheer uitgebaat zal worden. “We moeten niet hopen dat we van de overheid nog veel extra middelen krijgen”, zegt Deploige. “Daarom willen we er alles aan doen om de schouwburg zo rendabel mogelijk te houden. We halen onze inkomsten voornamelijk uit de ticketverkoop, maar we willen ook minder bekende artiesten een kans geven. We kunnen hen nu een podium aanbieden in ­BarLokal. Het moet een centrale ontmoetingsplek worden. Het publiek van de grote zaal mengt zich na de ­voorstelling met het publiek aan de bar.”

BarLokal kiest voluit voor lokale en ecologische producten. Biologische sappen van De Drie Wilgen uit Nijlen en fairtradekoffie van Mokafina die in Wijnegem gebrand wordt. De Antwerpse Brouw Compagnie en Duvel Moortgat leveren enkele lokale bieren en elke maand wordt er een ander Antwerps bier in de kijker gezet.

Grote namen

Het nieuwe cultuurseizoen brengt natuurlijk heel wat grote namen naar de Arenberg. ­Philippe Geubels trapt het nieuwe seizoen op gang op 17 september. Ook onder meer Kamagurka, Bart Peeters, Paul Young, Mauro ­Pawlowski, The Kills, Stijn Van de Voorde en Jeroen Leenders staan geprogrammeerd.