Vrijbroekpark renoveert verouderde speeltuin

Op 22 september 2016

Het Mechelse Vrijbroekpark laat in de loop van 2017 zijn speeltuin renoveren. Die is stilaan verouderd en de provincie Antwerpen investeert 120.000 euro in nieuwe speeltuigen voor het groendomein.

De speeltuin aan het Vrijbroekhof is een van de populairste plekjes in het park. “Daarom is het ook moeilijk om hem af te sluiten tijdens de zomermaanden. Als wij dat zouden doen, zouden er toch altijd kinderen spelen”, zegt Jerena Baets, projectleider parkbeheer. En dus kiest het park ervoor om de speeltuin in een iets rustigere periode onder handen te nemen. “Als de weergoden ons gunstig gezind zijn, willen we de vernieuwde speeltuin tegen 1 mei 2017 klaar hebben”, stelt Baets.

Het dossier staat vandaag voor goedkeuring op de agenda van de provincieraad. “Zodra we een bedrijf hebben gekozen, kan de renovatie aanvatten”, zegt bevoegd gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA). Zo'n opknapbeurt dringt zich op. “Veel van de huidige toestellen zijn stilaan versleten en zullen wij vervangen door nieuwe exemplaren die voldoen aan de nieuwe regelgeving, zoals bijvoorbeeld voor valdemping. Sommige toestellen werden uit veiligheidsoverwegingen al verwijderd”, vertelt Peeters.

Houten toestellen

Wellicht worden enkele van de nieuwe toestellen iets anders dan degene die er nu staan. “We gaan op zoek naar nieuwe bronnen voor fantasievol en creatief spel die passen binnen de groene omgeving en de huisstijl van het park”, zegt Jerena Baets. Trouwe bezoekers wil ze in elk geval geruststellen: de geliefde waterspeelplaats blijft binnen het concept bewaard. En de provincie kijkt in de eerste plaats uit naar houten, natuurlijke toestellen. “Het gebruik van plastic willen wij vermijden”, zegt gedeputeerde Peeters.

Natuurspeelplek

Het Vrijbroekpark werkt ook plannen uit voor meer spelplezier in een natuurspeelplek, vlak bij de huidige speeltuin. “We bekijken of het mogelijk is om uit te breiden in de richting van onze bestaande picknickzone”, geeft Baets aan. Al is dat nog een project onder voorbehoud. “Het is zeker nog niet voor meteen, want voor de werken is een vergunning nodig. Op dit moment zitten we nog maar in de denkfase”, zegt Jerena Baets nog.