Zuurstofbar beloont fietsers aan het fietstelpunt aan het stadspark in Antwerpen

Op 17 september 2015

De Week van de Mobiliteit zet zich in de kijker met een “zuurstofbar”. In deze bar kunnen fietsers genieten van een sessie met 90% zuurstof. Naast het veroorzaken van een heerlijk fit en ontspannen gevoel neemt ook het concentratievermogen toe. De zuurstofbar trekt langs alle provincies en staat telkens stil bij een activiteit van één van de partners van de week. In Antwerpen streek de zuurstofbar neer bij de start van de FietsTelweek op woensdag 16 september. Ze zal hield van half 8 tot 10 uur halt aan het fietstelpunt op de hoek van het stadspark (Van Eycklei – Rubenslei). Gedeputeerde Luk Lemmens en schepen Koen Kennis waren mee van de partij.

De FietsTelweek is het allergrootste fietsonderzoek ooit in Vlaanderen uitgevoerd. Via fietstelpunten worden gedurende deze week alle voorbijkomende fietsers geteld. Via een app voor smartphones kunnen fietsers hun dagelijkse fietsroutes in kaart laten brengen. Fietsberaad Vlaanderen, wil zo samen met de vijf Vlaamse provincies en de Vlaamse overheid, op een innovatieve manier meer te weten komen over de Vlaamse fietsers. De resultaten moeten helpen om het fietsbeleid in Vlaanderen op alle niveaus te verbeteren.

De provincie Antwerpen zet hiervoor de Provinciale Fietsbarometer in. Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens: “Met de Provinciale Fietsbarometer telt de provincie op 15 locaties, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, het aantal passerende fietsers. Die permanente tellingen vullen we aan met tijdelijke tellingen door de gemeentebesturen. Hiervoor hebben wij 70 teltoestellen ter beschikking gesteld van de lokale overheden waarmee zij zelf tellingen kunnen uitvoeren. Het vergelijken, interpreteren en analyseren van al die informatie leidt tot een objectieve basis voor een integraal fietsbeleid. Einde 2015 zijn de eerste globale resultaten van de Provinciale Fietsbarometer bekend.”

Ook de stad Antwerpen telt mee met verschillende telpunten verspreid over de stad. Schepen van mobiliteit Koen Kennis: ‘De gegevens die we met de telpunten verzamelen, leveren een schat aan informatie op die de stad Antwerpen kan gebruiken om zijn fietsbeleid verder uit te werken Een goede fietsinfrastructuur is voor dit bestuur essentieel. De stad wil haar status als wereldfietsstad handhaven.’