Zwemmer Pieter Timmers is ‘Sportfiguur van de provincie Antwerpen 2014’

Op 19 december 2014

Zwemmer Pieter Timmers werd gisteren tijdens een verkiezingsshow in De Zuiderkroon in Antwerpen uitgeroepen tot ‘Sportfiguur van de provincie Antwerpen 2014’. Van de 10 genomineerden behaalde hij het meest aantal stemmen uit drie stemrondes. Hij volgt hiermee wielrenner Jan Bakelants op de erelijst op. Als trofee ontving de atleet een diamant uit handen van gedeputeerde voor sport Bruno Peeters en Willy Henneuse van het Antwerp World Diamond Centre (AWDC). Squashspeelster Nele Gilis kreeg de titel van ‘Beloftevolle jongere‘. Gewezen topscheidsrechter Frans Van Den Wijngaert werd geroemd voor zijn indrukwekkende sportcarrière. G-atleet Peter Genyn werd verkozen tot ‘Verdienstelijke G-sporter van het jaar’. Vijfhonderd aanwezigen woonden de sportshow bij.

De 26-jarige Pieter Timmers mag zich een jaar lang ‘Sportfiguur van de provincie Antwerpen’ noemen. De zwemmer kreeg het meest aantal stemmen achter zijn naam na drie stemrondes: een publieksvoting (25%), de vak- en persjury (50%) en de stemmen van de 10 genomineerden zelf (25%). Bart Aernouts (triatlon) en Kelly Druyts (wielrennen) werden respectievelijk tweede en derde in de eindstand. Pieter Timmers ontving de trofee op basis van zijn indrukwekkende prestaties in 2014, waaronder zijn vijfde plaats in de finale van de 200 meter vrije slag op het Europees kampioenschap in Berlijn. Op dat EK verbeterde hij ook het Belgisch record op die afstand. Met de aflossingsploeg haalde hij daarnaast ook een bronzen medaille op de 4x200 meter, samen met Glenn Surgeloose, Emmanuel Vanluchene en Louis Croenen.

‘Beloftevolle jongere 2014’: Nele Gilis

Nele Gilis (squash) kreeg de trofee voor ‘Beloftevolle jongere’. Zij won in deze categorie voor Bram Sikkens (kajak) en Jos Verlooy (paardrijden). Nele Gilis presteerde het afgelopen jaar op een hoog niveau en werd onder andere Europees kampioen squash bij de junioren. Daarnaast staat ze op de eerste plaats op de Europese juniorranking en op de vijfde plek op de wereldranking. Begin december speelde Nele haar eerste finale op een WSA worldtour event. De squashspeelster kreeg als trofee een cheque ter waarde van 1.250 euro geschonken door de provincie Antwerpen.

Peter Genyn ‘Verdienstelijke G-sporter van het jaar’

Dit jaar werd voor de vierde keer ook een verdienstelijke G-sporter in de kijker gezet. De provincie Antwerpen vindt het ontzettend belangrijk dat personen met een handicap alle kansen krijgen om kwaliteitsvol en duurzaam te kunnen sporten. Mede dankzij het provinciale sportbeleid zit sport voor personen met een handicap in de lift. Momenteel telt de provincie Antwerpen maar liefst 236 G-sportclubs. Peter Genyn (G-atletiek), Evy Ploegaerts (G-atletiek) en Vinnie Ruts (G-basketbal) waren de drie genomineerden. Uiteindelijk ontving Peter Genyn de cheque van 1.250 euro geschonken door de provincie Antwerpen uit handen van Kris Goossens, bestuurder bij Pidpa en partner van het G-sportfonds van de provincie Antwerpen. Peter Genyn dankt zijn trofee aan zijn opmerkelijke prestaties tijdens het recente Europese kampioenschap in Wales waar hij twee zilveren medailles behaalde: op de 100 meter en op de 400 meter. Opmerkelijk want tot voor kort speelde Peter Genyn nog rolstoelrugby.

Frans Van Den Wijngaert ontvangt ‘Lifetime Achievement Award’

Gewezen topscheidsrechter Frans Van Den Wijngaert mocht de ‘Lifetime Achievement Award’ in ontvangst nemen uit handen van Ludo Dielis. Hij mag terugkijken op een indrukwekkende sportcarrière. Van Den Wijngaert is eveneens directeur van de topsportschool in Antwerpen.

Gedeputeerde voor sport Bruno Peeters kan zich vinden in het eindresultaat: "Elk jaar toont deze prijs dat er in onze provincie heel wat talentvolle topsporters, beloftevolle jonge atleten en inspirerende G-sporters te vinden zijn. Ik wil de laureaten feliciteren en iedereen het beste wensen voor hun carrière. Ik ben ook heel tevreden dat er tijdens de uitreiking veel aandacht is besteed aan enkele G-sportprojecten in onze provincie, ik wil iedereen dan ook oproepen om G-sportfan te worden en mee te bouwen aan een sportieve toekomst voor G-sport in onze provincie.”

De organisatie van de ‘Sportfiguur van de provincie Antwerpen’ is een initiatief van het Autonoom Provinciebedrijf Sport (APB Sport) van het provinciebestuur, de regionale zenders ATV en RTV, radiozender Radio 2 en met de steun van het Antwerp World Diamond Centre (AWDC).