Acht op de tien werknemers in haven van Antwerpen rijden met auto naar werk

Op 24 augustus 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken, Ondernemerschap
VOKA

Bijna acht op de tien werknemers van de bedrijven aan de Scheldelaan in het Antwerpse havengebied komen met de auto naar het werk. Dat cijfer ligt hoger dan in de rest van Vlaanderen. De oorzaak? De Lijn organiseert er geen openbaar vervoer en de wegbeheerders pakken de gevaarlijke punten niet aan, zegt de Kamer van Koophandel (VOKA).

De provincie Antwerpen heeft het verplaatsingsgedrag van de 10.000 werknemers in de dertien petrochemische en industriële bedrijven aan de Scheldelaan doorgelicht. Het is de eerste maal dat de provincie Antwerpen op zo’n grote schaal een mobiscan heeft uitgevoerd. Daarnaast zijn ook 3.500 werknemers bevraagd.

Slechts 3% fietst

“Net geen 50% nam deel aan de enquête”, zegt Luk Lemmens (N-VA), Antwerps gedeputeerde van Mobiliteit. “Dat is een hoog aantal en bewijst dat het mobiliteitsprobleem leeft. Zo blijkt onder meer dat 78% van de werknemers met de wagen naar het werk komt. Dat is een hoog cijfer, want in Vlaanderen ligt dit rond 65%. Zeer weinig werknemers (3,4%) gebruiken de fiets of carpoolen (1,2%). 15,4% maakt gebruik van het collectief vervoer door bedrijven of het project van de I-BUS, een pendelbus voor werknemers uit de haven. Meer dan de helft van de werknemers is minstens 45 minuten onderweg naar het werk. Nochtans komen drie op de vier personeelsleden uit de provincie Antwerpen.”

Sacha Van Wiele - Gazet van Antwerpen