Antwerpse kunst palmt Den Haag in

Op 24 april 2017, over deze onderwerpen: Cultuur
Den Haag

Zaterdag 22 april opende Belgisch ambassadeur in Nederland Chris Hoornaert samen met gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens de expo ANTWERPEN.NL in zijn ambtswoning te Den Haag. De drie provinciale musea en het provinciebestuur tonen er collectiestukken van beloftevolle kunstenaars en gevestigde waarden.

Het is sinds enkele jaren een traditie dat de Belgische ambassadeur in Nederland een provincie uitnodigt om in zijn ambtswoning kunst te presenteren. De voorbije jaren presenteerden respectievelijk Oost-Vlaanderen, Limburg, Luik en West-Vlaanderen kunst in Den Haag. In 2017 kleedt de provincie Antwerpen de residentie van ambassadeur Chris Hoornaert in. De provinciale kunst wordt zo een uithangbord van ons land voor de vele prominente bezoekers van de ambassadeur.

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens : “De provincie Antwerpen presenteert de komende maanden een selectie van werk van laureaten van de provinciale prijs voor Beeldende Kunst en collectiestukken uit het MoMu, FOMU en DIVA. Het initiatief van de ambassadeur geeft ons een mooie kans om onze artistieke troeven te tonen aan een internationaal publiek. De provincie zal ook verschillende streekproducten aanbieden aan de gasten van de gouverneur die we nadien met open armen in Antwerpen zullen ontvangen. Zowel het Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant (DIVA), het Fotomuseum (FOMU) als het ModeMuseum (MoMu) als de provincie zelf zetten in de residentie graag Antwerpse kunst in de kijker. Naast bijzondere edelsmeedkunst en mode uit de provincie sieren ook werken van getalenteerde jonge fotografen en beeldend kunstenaars de residentie. De verscheidenheid aan stijlen en uitvoeringen toont hoe veelzijdig en rijk de toegepaste en beeldende kunsten van de provincie is. Naar aanleiding van deze tentoonstelling verschijnt er op beperkte oplage een unieke publicatie waarin alle deelnemende kunstenaars en hun werk worden toegelicht."

DIVA’s in huis

In afwachting van het nieuwe museum in hartje Antwerpen, is onze DIVA maar wat graag te gast bij de ambassadeur. Ze brengt met creaties van Helena Schepens, George Cuyvers, Octave Vandeweghe, Leo Aerts en Rembrandt Jordan niet enkel betoverende juwelen maar ook schitterend edelsmeedwerk naar de residentie.

Antwerpse mode in Den Haag

De schilderachtige zitbank in de centrale hal van de residentie is een ontwerp van Dirk Van Saene, bedacht voor de tentoonstelling Rik Wouters & het huiselijk utopia in het provinciaal Modemuseum. De installatie krijgt in Den Haag een nieuwe, huiselijke omkadering en reflecteert de ijver van het MoMu om telkens speciale commissies te verwerken in de scenografie. De in-situ-installatie van A.F.Vandevorst transformeert de wintertuin van de residentie tot een bevreemdend en surrealistisch sanatorium, een plek voor zuivere contemplatie. De popjes met de afstudeersilhouetten van de Antwerpse Zes in het salon vertellen hoe het destijds allemaal begon voor de Antwerpse mode.

Jonge en doorwinterde fotografen op bezoek

Na vijf jaar postermagazine .tiff blikken we terug en kijkt het FOMU waar de gepubliceerde fotografen vandaag staan. Uit vijftig namen werden vijf opvallende talenten geselecteerd, die samen de verscheidenheid en dynamiek van het Belgisch fotografisch landschap vertegenwoordigen. In de ambassadeursresidentie krijgen de werken van Tom Callemin, Max Pinckers, Lara Gasparotto, Jan Rosseel en Camille Picquot de extra aandacht die ze verdienen. Dat jong talent complementeert mooi met de tegelijk tentoongestelde werken van Herman en Rik Selleslags.
Selleslags is een van de bekendste fotografen van België en schonk hij zijn immense archief en dat van zijn vader Rik aan de collectie van het FOMU. Een eerste greep uit het magistrale en omvangrijke oeuvre van vader en zoon Selleslags geeft een impressie van wat er de komende jaren nog allemaal valt te ontdekken in dit archief.

Prijsbeesten in de kijker

De provincie Antwerpen kent een lange en rijke traditie in het ondersteunen van artistiek talent. Al decennia reikt de provincie tweejaarlijks een prijs uit aan een beeldend kunstenaar verbonden met de provincie Antwerpen.
Dat bekroond talent vervolledigt de expo in de residentie met heel uiteenlopende werken van Michèle Matyn, Adrien Tirtiaux, Lieven Segers, Nadia Naveau, Boy & Erik Stappaerts, Panamarenko en Guillaume Bijl, zowel uit de provinciale kunstverzameling als uit enkele privé collecties.