Beeldhouwwerk Jan Dries blikvanger prestigieuze tentoonstelling in Shanghai

Op 7 februari 2018

Van 7 februari tot en met 7 april 2018 loopt in het Shanghai Natural History Museum de expo From Natural Wonders to Art Treasures. Voor de tentoonstelling werkt de provincie Antwerpen samen met DIVA en Shanghai Diamond Exchange. Onder meer de sculptuur ‘Vol-ledig’ van Jan Dries (1925 – 2014) zal pronken in het Shanghai National History Museum. Deze marmersculptuur dateert van 1973 en is een van de blikvangers uit de provinciale kunstcollectie.

In 2017 sloot de provincie een samenwerkingsverband tussen DIVA en Shanghai Diamond Exchange. Deze samenwerking is belangrijk voor de diamanthandel, voor Antwerpen en haar bezoekers. In China is er immers een grote belangstelling voor diamant en Vlaams cultureel erfgoed. Deze tentoonstelling is een eerste aanzet voor de organisatie van toekomstige, grote internationale tentoonstellingen die in beide landen gepresenteerd zullen worden”, licht Luk Lemmens toe, Gedeputeerde voor Erfgoed, bevoegd voor de Provinciale Kunstcollectie. “Daarnaast verleent de provincie graag haar medewerking aan dergelijke prestigieuze tentoonstellingen door werken uit de kunstcollectie uit te lenen. In september 2018 volgt er nog een tweede tentoonstelling in de zuidelijke Chinese stad Shenzhen.”

DIVA, de opvolger van het Zilvermuseum Sterckshof en van het Diamantmuseum, opent op 7 mei de deuren voor het grote publiek. Vooraf organiseert DIVA met Chinese partners alvast deze previewtentoonstelling. De expo zal een twintigtal topstukken van DIVA tonen, samen met enkele bruiklenen zoals de sculptuur ‘Vol-ledig’ van Jan Dries.

Jan Dries

Jan Dries (1925-2014) volgde zijn eerste lessen op de tekenschool in Mol. Daarna studeerde hij aan de Antwerpse Kunstacademie en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten. Na zijn studies bleef hij hangen in Antwerpen. Hij betrok een atelier in de Raapstraat. Van daaruit legde hij zich toe op keramiek. In de jaren zestig richtte hij mee de Nieuwe Vlaamse School op. In dezelfde periode maakte Jan Dries geleidelijk aan de overstap naar marmeren sculpturen. Via zijn achtergrond in de fotografie ontstond een fascinatie voor het licht. Met het marmer zocht hij naar zuivere vormen en gave lichtwerking.

In het werk ‘Vol-ledig’ is het marmer zo opengewerkt dat het licht zelfs doorheen de wand schijnt.  Het werk is opgebouwd uit tegenstellingen: buitenkant wordt gelijk aan binnenkant, boven- aan onderkant, links aan rechts.