Buurtbewoner houdt fietsostrade tegen

Op 16 februari 2018

De fietsostrades lopen vertraging op. In Ekeren is een buurtbewoner een procedure begonnen over een nog aan te leggen stukje van 1,5 kilometer. En in Berchem is het te koud om de fietsbrug aan te sluiten.

De provincie Antwerpen kreeg een nieuwe stedenbouwkundige vergunning voor de F14 fietsostrade Antwerpen-Essen. Het gaat over een afstand van 1,5 kilometer tussen Vloeiende in Kapellen en Schriek in Ekeren. Op de laatste dag van de wettelijke termijn zette een buurtbewoner een procedure in gang, waarin de schorsing en vernietiging van deze vergunning wordt gevraagd.

Tot de Vlaamse Raad voor Vergunningsbetwistingen een uitspraak doet, kunnen wij de werken niet laten beginnen”, zegt Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerdevan Mobiliteit. “Ik vind dat jammer voor de honderden fietsers die moeten blijven wachten op een kwalitatieve fietsverbinding tussen Ekeren en Kapellen. Ik vind het onbegrijpelijk dat één persoon een project van een groot publiek belang zo lang kan tegenhouden, zeker als je ziet dat het draagvlak voor deze verbinding ontzettend groot is.”

De Vlaamse overheid, als vergunningverlenende overheid, en de buurtbewoner verdedigen later dit jaar hun zaak voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De provincie dient een verzoekschrift in als tussenkomende partij.

Fietsbrug in Berchem

De nieuwe fietsbrug over de Singel aan het station van Berchem loopt ook vertraging op. Deze infrastructuur is een belangrijke schakel in de fietsostrade Antwerpen-Mechelen.

De fietsbrug is af, maar er doken eind vorig jaar problemen op met de aansluiting op de Posthofbrug. Er moet een mortel- en afwerklaag worden aangelegd. Dit kan alleen als de temperaturen boven de vijf graden blijven en het droog blijft. De fietsbrug wordt mogelijk eind april ingefietst. Vijf maanden later dan gepland.

(Bron: Gazet Van Antwerpen- Svw - 16-02-2018)