Ekeren investeert 15,6 miljoen euro in fietsinfrastructuur

Op 17 februari 2018

Ekeren staat voor een enorme investering in nieuwe fietsinfrastructuur. Met een budget van 15,6 miljoen euro komen er vijf fietstunnels, drie fietsbruggen, een fietsstraat en bijna twintig kilometer aan fietspad.

Vlaanderen, de provincie, de stad, de districten Ekeren en Antwerpen bundelen de krachten om de fietsinfrastructuur te verbeteren in Ekeren. De provincie Antwerpen screende de fietspaden in het bovenlokale fietsroutenetwerk in het district. Daarbij werd onder meer gekeken naar de veiligheid en het trilcomfort. Uit deze fietsbarometer blijkt dat de fietspaden 4,8 op 10 halen. Dat is onder het provinciale gemiddelde, dat op 5,8 op 10 ligt. De fietsostrade Antwerpen-Essen haalt wel 8,5 op 10. De fietspaden in Ekeren scoren slecht naar breedte en trilcomfort.

De analyse werd in 2015 uitgevoerd”, zegt districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA). “Zo'n fietsbarometer is een nuttig instrument, maar tijdens de metingen in Ekeren waren er heel wat wegenwerken. Als de toestand van de fietspaden nu zou worden gecontroleerd, zou het resultaat heel wat beter zijn.”

Meer fietscomfort

Dat de verschillende overheden nu samen geld op tafel leggen, heeft niet alleen voordelen voor de omvang van de investering.

Het zorgt er ook voor dat de talrijke ingrepen goed op elkaar worden afgestemd”, zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Je kan een mooi aaneengesloten verhaal vertellen rond fietsinfrastructuur. Het voorkomt dat er fietspaden worden aangelegd die los van elkaar liggen.”

In het pakket zit het wegwerken van enkele missing links in het fietsroutenetwerk. Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens(N-VA) hoopt tegen 2020 de werken te starten voor de verbinding tussen Kloosterstraat en Leugenberg.

Enkele investeringen vinden plaats op nu nog grondgebied van het district Antwerpen. Aan de Ferdinand Verbiststraat wordt een tijdelijk fietspad onderzocht. De Edisonlaan krijgt een dubbelrichtingsfietspad. In Schoonbroek krijgen veertien straten nieuw asfalt.

Het zijn straten met gemengd fietsverkeer”, zegt Antwerps districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA).

Dit zal het fietscomfort gevoelig doen toenemen. Dit zijn wijken die zullen worden overgedragen naar Ekeren, maar vanuit Antwerpen willen we zorgen dat ze minstens in goede staat zijn.”

Deelfietsen, zoals Velo, staan nog niet op het programma. Kennis kijkt daarvoor naar de private deelfietsleveranciers, zoals Cloudbike, om dit te organiseren in Ekeren.

(Bron: Gazet Van Antwerpen - 17/02/2018 - svw)