Fietsbarometer: Steenweg op Weelde haalt slechte punten

Op 31 juli 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken
luk lemmens

De provincie Antwerpen heeft de resultaten bekendgemaakt van de fietsbarometer in Merksplas. De Steenweg op Weelde krijgt zoals verwacht geen goede punten, maar er is beterschap op komst.

Merksplas is een van de eerste Kempense gemeenten die een rapport krijgt. “Het is niet de bedoeling om gemeenten op de vingers te tikken, wel om ondersteuning te geven”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens. “Met de opkomst van de elektrische fiets veranderen de noden en het profiel van de fietser. Zoals in veel gemeenten liggen in Merksplas de meeste bovenlokale fietsroutes langs gewestwegen. De globale scores voor de Steenweg op Hoogstraten en Steenweg op Turnhout zijn goed. Het laagste cijfer is voor de Steenweg op Weelde. Wat betreft de breedte is de Leopoldstraat in het centrum oké, maar in Leest is het fietspad te smal. Op de gemeentewegen met veel fietsverkeer kan de infrastructuur op onder andere Lips­einde en Koekhoven nog beter.”

Ronny Van den Ackerveken - Gazet van Antwerpen