Fietsbrug tussen Boechout en Mortsel krijgt vorm

Op 24 maart 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken
Savelkoul

Op vrijdag 24 maart is tijdens een infomarkt tin het stadhuis van Mortsel de geplande fietsbrug over het spoor ter hoogte van Hof Savelkoul voorgesteld. “De brug vormt een cruciale schakel op het traject van de F11, de fietsostrade tussen Antwerpen en Lier.”, legt gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens uit.

De provincie Antwerpen beschouwt de fietsostrade tussen Antwerpen en Lier als een prioriteit. “Een fietsostrade van 10,5 kilometer langs het spoor biedt een belangrijk alternatief in een filegevoelige regio die kampt met veel uitdagingen op het vlak van mobiliteit.”, aldus Luk Lemmens. “Vanuit Antwerpen rijd je via Berchem en Mortsel langs het bestaande stuk fietsostrade in Boechout en door tot in Lier.”

Een nieuwe fietsbrug ter hoogte van Hof Savelkoul in Mortsel wordt een cruciale schakel tussen de Luchthavenlei en het centrum van Boechout. De brug vertrekt ter hoogte van de Pater Renaat de Vostunnel en takt aan op de Victor Heylenlei in Boechout. “Het brugdek over het spoor wordt 25 meter lang, met een aanloop van 210 meter richting de luchthaven en 185 meter aan de kant van Boechout. Het is belangrijk dat de brug niet te stijl is zodat iedereen ze goed kan gebruiken.”, schetst Luk Lemmens.

Europese steun

De kostprijs van de brug wordt geraamd tussen de 2,5 en de 3,5 miljoen euro. De provincie kan rekenen op EFRO-middelen, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. “Dat laat ons toe de brug versneld aan te leggen.”, aldus Luk Lemmens. “Als alles goed gaat zouden we begin 2018 kunnen starten met de bouw. De buurtbewoners krijgen wel nog de mogelijkheid hun opmerkingen over te maken tijdens een openbaar onderzoek.”