Fietspaden onder de loep

Op 14 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken
Niel

Experts van de provincie Antwerpen kwamen onlangs naar Niel om te zien hoe het gesteld is met de belangrijkste fietsinfrastructuur in de gemeente. Vorige week stelde de provincie het fietsrapport aan het college voor. Niel scoorde goed, maar er werden ook een aantal tekortkomingen vastgesteld.

“Het is zeker niet de bedoeling van de provincie om het college op de vingers te tikken, we willen enkel wijzen op bepaalde zaken, die voor verbetering vatbaar zijn”, aldus Willem Migom, adviseur communicatie van gedeputeerde Luk Lemmens. “De provincie streeft ernaar dat mensen zich zo veel mogelijk met de fiets verplaatsen. Bijgevolg moet ervoor gezorgd worden dat de fietser veilige fietsroutes ter beschikking krijgt.”

In het overschouwen van de fietsbarometer, zoals dit onderzoek door de provincie wordt genoemd, springt er onmiddellijk een uitschieter in het oog: de fietsostrade, in de volksmond beter bekend als De Rode Weg. Het is het fietspad dat langs de spoorweg Niel-Boom loopt. “Dit fietspad nodigt je echt uit tot fietsen. Het is pareltje, mooi gelegen en 100% veilig. Het krijgt van de provincie een hoge score: 8,2/10”, aldus Willem Migom,

Gebuisd

Maar er zijn ook enkele straten waar de fietspaden een onvoldoende krijgen. In de eerste plaats de Antwerpsestraat. Een fietspad is er nauwelijks en het wegdek is oncomfortabel. Wegens het drukke verkeer is fietsen er niet ideaal. Ook de Boomsestraat is voor de fietser een oncomfortabele straat. “Wegens het vele vrachtverkeer en de te smalle fietssuggestiestroken is de Boomsestraat, net zoals de Antwerpsestraat, niet echt geschikt om veilig te fietsen”, benadrukt Willem Migom. “Ook de Broeklei en de Korte Hameldijk krijgen als fietspad een buis aan het been, vooral vanwege de slechte ondergrond.

6,1 op 10

Je kunt concluderen dat Niel het met zijn fietspaden nog zo slecht niet doet. Ze halen het gemiddelde van de provincie, 6,1 op 10, maar met wat inspanningen kan dat cijfer nog omhoog.

Schepen van Mobiliteit Bart Van der Velde (Open Vld) reageert positief.“Ik ben tevreden met de scores die onze fietspaden behaalden”, zegt hij. “Het is het resultaat van het doorgedreven investeringsbeleid van de voorbije jaren, waarin er sterk wordt ingezet op het vernieuwen van fietspaden. Niettemin kan alles nog beter.”

Paul Van Roy - Gazet van Antwerpen