Gemeente haalt 64% op fietsrapport

Op 29 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Fietsen

Elke dag steken liefst negenhonderd fietsers de banaanbrug over. Dat blijkt uit tellingen die de provincie liet uitvoeren in het kader van de zogenaamde Fietsbarometer. Wijnegem behaalt overigens een mooie score van 6,4/10 in die audit van de fietsvoorzieningen voor het woon-werkverkeer.

im drie jaar geleden lanceerde provinciaal gedeputeerde LukLemmens (N-VA) de Fietsbarometer. Dat is een grootschalig onderzoek, in samenwerking met de Fietsersbond. “We brengen door middel van heel precieze tellingen in kaart hoe de fietsstromen lopen in elke gemeente. Daarnaast wordt met een meetfiets, uitgerust met sensoren en een camera, nagegaan hoe de fietsroutes in elke gemeente erbij liggen. Dit onderzoek spitst zich toe op de routes die mensen gebruiken om naar school of naar het werk te fietsen en dus niet op de toeristische routes”, aldus Lemmens.

Intussen werd de Fietsbarometer al in ongeveer twee derde van de Antwerpse gemeenten 'uitgehangen'. Vorig jaar was Wijnegem aan de beurt en de resultaten zijn bemoedigend voor het gemeentebestuur van de kanaalgemeente. Luk Lemmens: “Het is opvallend dat Wijnegem in haar centrum en op andere grote assen overal vrij liggende fietspaden heeft, zelfs langs de Turnhoutsebaan. Dat is niet evident. Wijnegem behaalt een globale score van 6,4/10 en zit daarmee iets boven het provinciale gemiddelde (6,2).”

Jan Auman - Gazet van Antwerpen