Genomineerden Erfgoedprijs 2017 bekend

Op 2 oktober 2017, over deze onderwerpen: Cultureel erfgoed, Cultuur, Onroerend Erfgoed
Lemmens

De drie genomineerden voor de Erfgoedprijs 2017 van de provincie Antwerpen zijn bekend. De Erfgoedprijs wordt uitgereikt op 18 oktober in het Bernarduscentrum.

“De Erfgoedprijs van de provincie Antwerpen staat in 2017 open voor kandidaten die actief zijn in het brede scala aan erfgoed: roerend of onroerend, materieel of immaterieel, fysiek of digitaal. Dat leverde heel uiteenlopende en interessante nominaties op. Op de brede oproep in het huidige erfgoedveld voor een opmerkelijke carrière of een uitzonderlijk project in erfgoed, reageerden maar liefst 24 kandidaten. Omwille van het sterke deelnemersveld, stelde de vierkoppige Vlaams-Nederlandse jury voor om naast de winnaar, ook de twee overige genomineerden een prijs uit te reiken. De uiteindelijke winnaar maak ik tijdens de prijsuitreiking op 18 oktober bekend.”, aldus gedeputeerde voor Erfgoed Luk Lemmens.

Marin Menu was van 2006 tot 2016 als restaurator–conservator–onderzoeker–projectleider een drijvende kracht van het Karrenmuseum in Essen. Ondertussen nam hij een nieuwe uitdaging aan. Zijn onderzoeken over de historische land- & tuinbouwkarren, handels- en dienstvoertuigen en rijtuigen in gans Vlaanderen, maakte een dergelijk indruk op de jury, dat hij met zijn carrière zonder twijfel een van de erfgoedhelden bij uitstek is. Zijn vier diepgaande onderzoeken op vele plaatsen in Vlaanderen uitgevoerd, met gedetailleerde beschrijvingen van de voertuigen, hun beschilderingen en de ontwikkelde typologieën, zijn ongezien. Voor altijd vormen ze samen een mijlpaal en zijn ze hét referentiepunt voor dit uiterst bedreigde erfgoed van Vlaanderen.

Kazerne Dossin-documentatieteam o.l.v. Dorien Styven: “Geef ze een gezicht” (https://beeldbank.kazernedossin.eu/) is een meer dan een decenniumlang project van Kazerne Dossin – Museum, Memoriaal en Documentatiecentrum over Holocaust en Mensenrechten - Mechelen, dat aan bijna 26.000 gedeporteerden naar de concentratiekampen tijdens Wereldoorlog II – Joden, Roma & Sinti – letterlijk een gezicht teruggeeft, en dit sinds 2017 ook digitaal via de beeldbank. Bijna alle door het Nazi-regime als ‘uitschot’ bestempelde personen verloren niet alleen het leven, maar daar bovenop ook hun gezicht. Geïnitieerd in 2005 onder Ward Adriaens, de voormalige directeur van het Joods Museum van Deportatie en Verzet, kwam de coördinatie van het project achtereenvolgens in handen van Patricia Ramet, Laurence Schram en van Dorien Styven. Met het Kazerne Dossin-documentatieteam werd jarenlang gewerkt om iedere naam op de gedeporteerdenlijsten, om ieder van de slachtoffers van de vervolgingen op te sporen, en opnieuw hun waardig gelaat terug te schenken. Nog ieder jaar worden honderden portretten teruggevonden. Dorien Styven en het Kazerne Dossin-documentatieteam zijn voor de jury, voor de nabestaanden maar ook voor alle inwoners van dit land, heldinnen, die in alle stilte herdenken en… historische maatschappelijke wonden helen.

De vrijwilligers van het Archief en Erfgoedwerking Bornem, o.l.v. Gert Van Kerckhoven: Sinds 2012, met zijn allen als vrijwilliger enthousiast aan de slag in de Abdij van Bornem – ieder jaar 45 à 80 mensen: dàt zijn de erfgoedhelden en -heldinnen uit Klein-Brabant. Zij die de noodzakelijk inventarisatie en verhuis van het vele erfgoed uit de Abdij van Bornem realiseerden. De coördinatie vanuit Archief en Erfgoedwerking Bornem o.l.v. Gert Van Kerckhoven zorgde voor de professionele omkadering en begeleiding om de vereiste normen in behoud en beheer te halen. Vrij uniek hierbij is dat het engagement en enthousiasme zo sterk groeide dat er na de verschillende lessen paleografie de vrijwilligers eveneens een volledig jaarboek samenstelden. De jury is gecharmeerd door de getoonde liefde voor het lokale erfgoed en het niet aflatend enthousiasme.