IJzertijders en Romeinen in Vorselaar

Op 19 oktober 2017, over deze onderwerpen: Onroerend Erfgoed
Lemmens

Het archeologisch onderzoek aan de Van de Wervelaan in Vorselaar biedt een inkijk in de eeuwenoude bewoning aan de rand van een kleine depressie in het landschap. Gedeputeerde voor Erfgoed Luk Lemmens legt uit: “In de ijzertijd en de Romeinse periode woonden en werkten hier, op circa 1 km ten noorden van de Sint-Pieterskerk en direct ten westen van het kasteeldomein van Vorselaar, meerdere boerenfamilies. Vanaf de middeleeuwen tot aan de recente verkaveling was dit gebied akker- en weiland aansluitend bij de dorpskern. Onze erfbrochure geeft een overzicht van alle resultaten van de opgraving en gaat dieper in op het uitgevoerd ecologisch onderzoek.”

In het kader van de Nacht van het Kempens Erfgoed toont de gemeente Vorselaar de resultaten van de recente opgraving. De provincie Antwerpen ontleent verschillende stukken uit het archeologisch depot ter ondersteuning van het initiatief.

Luk Lemmens: “De brochure maakt deel uit van onze reeks ‘Uit het depot. Archeologie in de Provincie Antwerpen’. In die reeks zetten we verschillende archeologische vondsten in onze provincie in de verf. De Romeinse sporen in Vorselaar maken deel uit van een bijzonder boeiende opgraving langs de Van de Wervelaan die we dankzij deze brochure kunnen tonen aan een breed publiek.”